*Z67 “Rubens”

HOME

Terug naar boven

Oostende 22-03-2008
Visser Steven Lingier van de Z67 “Rubens” raakte zaterdagavond zwaargewond toen hij werd weggeslagen door een kapot gesprongen kabel. Die moest een vastgelopen vissersvaartuig lostrekken. “Vreselijk, want Steven wou stoppen met vissen”, zegt zijn vriendin Liesbeth Opstaele in Het Nieuwsblad.

De problemen met de Z67 “Rubens” begonnen zaterdag rond 22 uur, toen er een hevige storm op zee woedde. “We liepen vast op een zandbank bij het binnenvaren van de haven”, doet matroos Gjurdis De Keyzer het verhaal. “De Zeehond en de sleepboot Ensor kwamen meteen ter plaatse om ons los te trekken. Maar toen liep het mis. Na een paar pogingen waren Steven en ik nog bezig om de sleepkabel te bevestigen, maar plotseling begon de sleepboot te trekken”.

Te vroeg, want een uiteinde van de kabel lag nog niet vast. Alle waarschuwingen kwamen te laat. “De kabel knapte en sloeg ons weg. Steven ving de zwaarste klap op. Ik kreeg een slag op mijn schouder, maar al bij al viel dat nog mee.

Steven is lichtmatroos en in feite mocht hij dergelijk werk niet doen. Hij is echter altijd hulpvaardig en gemotiveerd om te werken”, aldus De Keyzer. Steven Lingier was nog bij bewustzijn toen hij in zeer moeilijke omstandigheden door een vaartuig van het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) werd geëvacueerd en werd overgebracht naar het Serruysziekenhuis in Oostende.

Stevens vriendin Liesbeth Opstaele werd onmiddellijk verwittigd. “Gjurdis belde me enkele minuten nadat het ongeval was gebeurd”, zegt Liesbeth emotioneel. “Ik belde de brandweer om te weten welk ziekenhuis van wacht was.

Steven is er heel erg aan toe. Zijn lever is gescheurd, zijn hart en longen zijn zwaar geraakt en een deel van de pancreas moest worden verwijderd. Hij heeft bovendien zware breuken opgelopen aan beide armen. Ze houden hem nu bewust in coma op de afdeling intensieve zorgen”.

Het is toeval dat de jonge visser aan boord was van de Z76 “Rubens”. “De sfeer aan boord was op zijn minst gezegd niet goed en Steven wou ermee kappen”, getuigt Liesbeth. “Hij was op zoek naar werk aan land en had recent nog enkele uitzendbureaus bezocht. Hij had trouwens een voorgevoel dat er iets ging gebeuren”.
Bron: Vilt

Z67 ‘Rubens

Lengte : 34.90 m
Breedte : 8.49 m
Holte : 4.05 m
Tonnage : 274.00 BRT / 284 GT
Type : motorkotter
Reg. nr : BEL030671983
Imo : 8410017
Roepletters : OPCO
MMSI : 205155000
Class (loc) : Belgische Zeevaart Inspectie
Motor : 1040 PK A.B.C. bj. 2012
Casco & Afbouw : NV Scheepswerven De Graeve
Bouwnr : –

Gebouwd in 1983 als Z67 “Rubens” voor PVBA Rubens Zeebrugge (Robert Gheselle), ingebouwd met een 1200 PK A.B.C.;
1988 tenaamstelling Rubens BVBA Zeebrugge;
1994 tenaamstelling NV Rederij Albatros Knokke-Heist;
1996 nieuwe motor 1200 PK A.B.C.;
2007 tenaamstelling Aude Audenda BVBA Blankenberge;
2012 nieuwe motor 1040 PK A.B.C. en nieuwe straalbuis & schroef (van Voorden) en achtermast verwijderd.;
2013 motorvermogen 962 PK;
Is anno nu nog in de vaart.

Huidige positie:

Eigenaar : BVBA Aude Audenda
Adres : Brugse Steenweg 71B
PC & Plaats : B-8370 Blankenberge
Tel :

foto`s: E. Vercruysse (7); Frans Truyens (8); Klaas Romkes (2-3-4-5); Ronald Ribbe (10); Sikke Wielstra (6-9).
bronnen: VLIZ/Henk Perdok – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten