EH4 “De Twee Gebroeders” / UK53 “Jacoba I” / ARM30 “Maatje” / VLi30 “Vrouw Maatje” / FD301 / GU5063 “Lady Marjorie” / SA26 “Gretel K” / PL61 “Iree Laa”

HOME

Terug naar boven


EH4 “De Twee Gebroeders” / UK53 “Jacoba I” / ARM30 “Maatje” / VLi30 “Vrouw Maatje” / FD301 / GU5063 “Lady Marjorie” / SA26 “Gretel K” / PL61 “Iree Laa

Lengte (l.l.) : 18.64 m
Breedte : 5.43 m
Holte : 2.10 m
Tonnage : 49.64 BRT / 0.00 NRT / GT / NT
Type : motorkotter
Reg. nr :
Teboekstelling : Amsterdam 1522
Roepletters : PIKE
Class (loc) : Dutch S.I. / M.C.A. Nr : 13431 / –
Motor : 420 PK Mercedes Maybach MB.836 bj.1968
Casco & Afbouw : Scheepswerf De Dageraad vh Wed J. Boot Woubrugge
Bouwnr :

Gebouwd in 1933 als EH4 “De Twee Gebroeders” voor G. & J. vd Heide EH, ingebouwd met een 100 PK Kromhout;
1939 naar YM27 “De Twee Gebroeders” van G. & J. vd Heide YM;
1942 gevorderd door Deutsche Wehrmacht;
1945 vrijgegeven te YM en weer in de visserij voor oorspronkelijke eigenaren;
1951 nieuwe motor 150 PK Industrie;
1956 naar UK53 “Jacoba I” van K. Post & Zn Urk;
1964 tenaamstelling Gebr. Post Urk;
1966 naar ARM30 “Maatje” van B. vd Ketterij ARM;
1968 nieuwe motor 420 PK Mercedes Maybach MB.836;
1969 naar VLi30 “Vrouw Maatje” van B. vd Ketterij VLi;
1973 uitgeschreven en in gebruik als sleepboot bij Maaskant;
1973 naar RY30 “Vrouw Maatje” van Mick Ryan Peel IoM;
1975 naar FD301 “Lady Marjorie” van Mick Ryan FD;
1980 naar GU5063 “Lady Marjorie” van ? Guernsey;
1985 naar SA26 “Gretel K” van ? Swansea en v.v. buiskap;
1990 naar PL61 “Iree Laa” van John Gawne Peel en v.v. shelterdeck;
1998 gesloopt in Millom.

foto`s: C.L. van Dijke (8); Eppo Vink (5); Fishing News (16-17); Henk Perdok (1-11); Jan vd Veen (3); Peter Horsley (13); Sikke Wielstra (2-4-6-10); Trevor Leaman (14-15).
bronnen: shipdata/Henk Perdok/Meindert de Boer/C.L. van Dijke/Rienk Nadema WON3 – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

6 comments

  1. meindert schreef:

    Ronald, foto 6,7,8,9 horen niet in dit rijtje. deze foto,s zijn van de oude UK 81, Jacoba 2, die in 1966 op naam kwam van zoon Maarten Post die het vaartuig vernummerde als Uk 53 met scheepsnaam Jaap Jacoba
    Deze UK 53 is oorspronkelijk gebouwd in 1939 als IJM 214 Wiron2 bij de werf J Boot te Woubrugge en was in de oorlogsjaren nog gevorderd door de Duitsers als VS1414 voor dienst in de westelijke Ooszee later heeft deze kotter nog voor Wieringen gevaren als WR 230 en is in 1979 verkocht naar Marokko

    • Ronald schreef:

      Bedankt voor uw correctie Meindert, ik heb de foto`s verwijderd en zal ze tzt in een nieuw te maken historie herplaatsen.
      Ik was op het verkeerde been gezet door de foto in uw boek “50 jaar Urker Vissersschepen” bij de UK53 van bj. 1933.
      Die foto staat daar dan ook niet goed neem ik aan?

      • meindert schreef:

        ik had bleek later, ook die fout gemaakt

        • Ronald schreef:

          Daar zijn we mensen voor Meindert, om fouten te maken en daar dan van te leren.
          Allen gaat het verbeteren even gemakkelijker op een website dan in een boek.
          Ik heb zojuist de foto`s van de UK53 in een nieuwe historie geplaatst en hoop dat het nu klopt.
          Nogmaals bedankt voor uw medewerking en meedenken met de site.

  2. Dick Massey schreef:

    Ronald,
    I remember Mick Ryan buying the Vrouw Maatje.

    From memory, he bought this vessel and the Vlet Launch at the same time.I have the feeling that these two vessels were
    bought from a ship breakers yard.
    Mick brought both vessels back to Fleetwood at the same time.
    towing Vlet, I cannot remember the correct Dutch spelling for that design of boat.
    The Vrouw Maatje was to large a vessel to try and register in England under 25 tons. To register a vessel as a fishing boat it must be measured, Lenth = from inside the stem at deck level to the
    forward side of the stern post!
    Maximum Beam inside the Frames and maximum depth under the main deck beam to the top of the ballast

    So Mick and I would work out how to alter the vessel.
    First fit a false stern post maybe 2 meters forward of the rudder.
    The maximum beam, fit extra steel on the inside of the frames, again making the vessel smaller.
    And finally for bending of the rules was to raise the floor of the fish room under the main deck beam.
    Saw dust was the best idea, we would pour in to
    the fish room many cubic meters of Saw dust untill we had the correct depth.
    The final touch was a thin layer of concrete laid over the saw dust and we would then check all our measurments.
    If all was within the rules fine, If very close but not perfect, the main deck beam would have a thick piece of wood secured to it to again reduce the measurments.
    This made the vessel fully leagal to be measured but he surveyor in Fleetwood was aware of our tricks so the boat was then taken over to the Isle Of Man.
    There we had a trained Surveyor, trained By Mick and me ;).
    We knew that the vessel must measure corectly as long as the Surveyor stuck by the rules, and our man in the IoM did….

    So now the Vrouw Maatje, instead of being to large, meaning the Skipper must have a full ticket, the boat now was under 25 tons as a fishing vessel and worth a lot more money!
    So from memory Mick soon sold the vessel, I think to Brixham,
    Once the vessel had been measured and a certificate issued, the false floor and sawdust was all removed, back down to the orignal fishroom floor.

    Those were intresting times….
    Life was easy with so many (for us) cheap boats for sale in Holland.
    If we only had been a bit more clever we would have bought up every vessel that was for sale cheap at that time.
    But no, we were happy to just make a little money and having fun doing it and as all the Dutch vessels were under Ned. government marine survey we were sure of getting a vessel that was seaworthy.

    best wishes from Tasmania,
    Dick Massey

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten