HD22 / UK195 “Noorderhaaks”

HOME

Terug naar boven

HD22 / UK195 “Noorderhaaks

Lengte : 44.03 m
Breedte : 9.00 m
Holte : 5.30 m
Tonnage : 0.00 BRT / 0.00 NRT / 560 GT / NT
Type : motorkotter
Reg. nr : NLD199401869
Imo : 9101209
Roepletters : PGKO
MMSI : 245922000
Telefoon : 06-20490429
Satcom : 424592210
Emailadres :
Class (loc) Dutch S.I. Nr : 26674
Motor : 1999 PK Stork Wärtsilä Diesel 6.R.32.BC bj.1994
Casco : Stocznia Polnocna Gdynia Gdansk
Bouwnr : B 297/3
Afbouw & Lier : Maaskant Shipyards BV Stellendam
Bouwnr : 511
Aandrijving : Bakker Sliedrecht Aandr. Ref : 93.6054

Gebouwd in 1994 als HD22 “Noorderhaaks” voor Rederij Gebr. Bakker BV HD, ingebouwd met een 1999 PK Stork Wärtsilä Diesel 6.R.32.BC;
2014 ingericht voor de pulsvisserij, motorvermogen 1500 PK;
2015 gerenoveerd bij Strametco HA en naar UK195 “Noorderhaaks” van Gebr. Rense & Johannes de Boer Urk (LT60), motorvermogen 2000 PK;
anno nu nog als zodanig in de vaart.

Huidige positie:

foto`s & film: Albert Romkes UK1 (9-10-11-12); Andrew vd Slikke (14); DeRidder (17); Erik Brinkman (6-7-8); Flying Focus (4-5); Hylke Smits (2-20-21); Jacob Brands (22); Jan vd Star (3); K.J. Blok (13); Louwe Post (19); Marc Otinni (16); Marcel Coster (23-24-25); Mic Dammers (Film 1); Raymon van der Werf (Film 2); Ruud Mulder (1); Archief L.C. 1990 (15-18).
bronnen: Shipdata/Henk Perdok – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

22 comments

  1. Pw schreef:

    Heeft boortoren geraakt. Schade lijkt mee te vallen.

  2. pw schreef:

    lijkt een heel ander schip met die blauwe kleurstelling,mooi.

  3. Ronald schreef:

    zou verkocht zijn inclusief quotum, nog niet bekend aan wie.

  4. P. Sperling schreef:

    ben het eens met Rori. Op de visbestekken van de Zuidenaars komt verder toch niemand. In het verleden hebben er wel eens wat Urkers geprobeerd om in de buurt van o.a. de Westhinder te vissen maar die lagen meer te drijven dan dat ze visten.

    En als AIS verplicht word voor de kotters (is het nog niet) zal men er in de Zuid ook aan moeten geloven. Om het volgsysteem zaten ze ook echt niet te springen maar als het bij de wet verplicht word zul je er toch aan moeten…

  5. rori schreef:

    Als ze een kotter gewoon plotten op de radar, die dan weer gekoppeld is aan de plotter, weten ze ook precies waar die mannen liggen of gelegen hebben.
    Je kan tegenwoordig een geplot vaartuig gewoon een vislijntje laten trekken op jou eigen plotter en dat kan je dan ook nog eens opslaan… kan je het later nog eens terugkijken!!
    Denk je nou echt dat iedereen gek is, natuurlijk “steelt” men de lijntjes van een ander op deze manier, zeker als je weet dat het goeie vangers zijn.
    Dus AIS aan zou ik zeggen, veiligheid is soms ook wel eens makkelijk.

  6. Gert schreef:

    je kan wel twee stuurstoelen plaatsen maar dan moet je er ook de poppetjes hebben om er in te zetten. En inderdaad AIS is een hulpmiddel dat extra veiligheid moet geven en ook gebruikt moet worden als zodanig.

  7. rori schreef:

    Marco, je bedoeld het goed, maar zegt het verkeerd.
    De meeste (alle) kotters hebben AIS, maar zenden zelf hun gegevens niet of nauwelijks uit.
    En dat zou nu juist verplicht moeten worden!

  8. Cees Ouddorp schreef:

    zijn ook 2 stuurstoelen geplaatst,

  9. MARCO schreef:

    Kotters moeten verplicht AIS krijgen!

  10. Maascenter schreef:

    Aanvaringen gebeuren meestentijds doordat de persoon in slaap gesukkeld is.
    Mist is ook een eventuele boosdoener daar een radar bijv. nooit 100% de garantie zal geven dat wat je ziet er ook werkelijk is, dan wel niet is.
    Dus hebben extra ramen weinig zin en al plaats je nog zoveel ramen, je blijft te allen tijde een zogenaamde dode hoek houden vanuit de stuurstoel.
    Als je dan bij een koersverandering naar BB of SB niet uit je luie stoel wilt komen (want zo gaat dat nou eenmaal) om daadwerkelijk te kunnen zien wat er rond je heen gebeurd dan hebben die paar extra ramen totaal geen nut!

  11. Cees Ouddorp schreef:

    dat vonden wij toen ook maar toch is het zo

  12. Maascenter schreef:

    Dus in het kort komt het erop neer dat men dacht dat door meer ramen aan te brengen men de kans op aanvaringen kon reduceren?
    Beetje kortzichtig naar mijn idee van de opdrachtgever.
    Ik denk dat 9 vd 10 aanvaringen voortkomen uit een hele andere oorzaak!

  13. Cees Ouddorp schreef:

    De brug had meer ramen aan de zijkanten, was na de aanvaring van de HD29 voor meer zicht.

  14. pw schreef:

    absoluut,misschien nog mooier om te zien in een andere kleurencombinatie?

  15. Henkie schreef:

    Visser en Maaskant gebruiken de zelfde tekenaars dus veel verschil is er niet..

  16. rudolf schreef:

    Maaskant kotters zijn onderzeeboten, altijd water aan dek. als je nou een scheepswerf Visser kotter hebt die hebben daar geen last van.

  17. sam schreef:

    Echt een van de mooiste creaties van Maaskant, vooral die lange pijp net als een gewone Concorde, niet zo`n afgezaagde als die Lemster (ook mooie kotter) en die donkere ramen misstaan hem niet.
    Volgens mij ook fijn schip om op te werken net als de rest van de Maaskant schepen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten