5 reacties

  1. jornvankoppen op 22 mei 2022 om 00:01

    De D-92 had als eigenaar Ben Eadair Fishing Company Ltd. uit Howth.
    Dit was een dochteronderneming van Michael Doran uit Howth en na zijn dood in 1988 werd het bedrijf voortgezet door zijn zonen Sean, Padraig en Michael.
    In 2000 werd het schip opgelegd in Howth en in 2001 gekocht door Dietvorst Machinefabriek uit IJmuiden & Wärtsila NSD Nederland uit Amsterdam, leeggehaald in IJmuiden en opgelegd in Amsterdam in afwachting van het slopen.
    In 2003 gesloopt bij Treffers in Haarlem.
    (bedankt voor de toelichting Jorn-Ronald)

  2. Louw Ruizendaal op 15 mei 2020 om 18:25

    Ik ben chauffeur bij Brouwer transport uit Urk en ik heb deze kotter heel vaak in Holyhead (Engeland) geladen.
    Kwam daar in bepaalde periodes iedere week binnen. Een jaar of 11 terug ben ik nog in Howt-Dublin geweest en toen heb ik uit die kotter alle lege kisten moeten laden voor de visafslag in Urk.
    Was een hele leuke gemoedelijke bemanning die er mee voer.
    Kotter heeft hele tijd met een kromme giek gevaren.
    De bemanning was niet schoon op het schip, als ze voor de wal kwamen vlogen de ratten van boord, die vonden het daar te smerig.

  3. Michiel Kuijt, Scheveningen op 9 januari 2011 om 22:15

    Hierbij mijn gegevens over de zusterschepen:

    Visserij-opleidingsschip ‘Kusi’ IMO 7637096
    casco gebouwd Scheepswerf ‘De Hoop’, Hardinxveld-Giessendam, bouwnummer 740, afgebouwd door BV Sleephelling Mij. ‘Scheveningen’, bouwnummer 239, hoofdmotor Industrie 8D7HD 1400 pk. De ‘Kusi’ staat op shipspotting.com

    visserij-onderzoeksschip ‘Matsya-Nireekshani’, IMO 7728754,
    casco gebouwd Scheepswerf ‘De Hoop’, Hardinxveld-Giessendam, bouwnummer 748, afgebouwd door BV Sleephelling Mij. ‘Scheveningen’, bouwnummer 243, hoofdmotor Alpha 14V23L-VO

    De Koningin Juliana was geen zusterschip, hij was breder en langer:
    visserij-opleidingsschip ‘Koningin Juliana’ IMO 7420974
    gebouwd BV Sleephelling Mij. ‘Scheveningen’ bouwnummer 235
    afm. 47,78042,120 m. x 9,81 m. x 3,801 m.
    hoofdmotor Industrie 8D7HD 1400 pk.

    Zowel Boot-Leiden als ‘De Hoop’ Hardinxveld waren indertijd dochterondernemingen van de Sleephelling Mij. ‘Scheveningen’, waar mijn vader jarenlang heeft gewerkt. Later was hij directeur van Hoogenraad en Kuyt BV. Een deel van het archief is nog in ons bezit.

    de hektrawlers
    SCH118 ‘Prins Claus der Nederlanden’ (Jaczon 1971)
    YM36 ‘Egmond’ (J.C. Pronk, 1972)
    SCH23 ‘Jacob van der Zwan’ (Jaczon 1972)
    SCH81 ‘Frank Vrolijk Czn.’ (Cornelis Vrolijk 1971)
    SCH120 ‘Poseidon’ (Jaczon 1973)
    SCH90 ‘Onderneming I’ (Cornelis Vrolijk 1973)
    SCH21 ‘De Hoeker’ (Jaczon 1974)
    VL89 ‘Monica’ (Kwakkelstein 1974)
    SCH22 ‘De Buis’ (Jaczon 1975)

    waren even breed en grotendeels gebaseerd op dezelfde tekeningen.

  4. John op 22 november 2010 om 23:31

    Er is midden jaren `80 dacht ik ook een Gerda gebouwd/afgebouwd bij H&K/SMS, als ik het goed heb voor Panama.

  5. Nieuwedieper op 22 november 2010 om 22:00

    De HD79 heeft ook op haring gevist in 1985 toen de haringvisserij weer open ging.
    Maar toen konden ze met bokken al meer verdienen, dus het hield snel weer op.

    De Koningin Juliana was inderdaad hetzelfde casco, alleen wat langer.
    Verder zijn er 2 voor het buitenland gebouwd. Een heette “Kusi”, en de andere “Matsya Nireekshani” en die is nog steeds in de vaart.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.