UK158 “De Jonge Albert” / “Stella Maris”

HOME

Terug naar boven


UK158 “De Jonge Albert” / “Stella Maris

Lengte : 13.30 m
Breedte : 4.07 m
Diepte : 1.90 m
Tonns : 23.15 BRT
Type : (ex) IJsselmeerkotter
Motor : 125 PK Ford Lehmann bj.1962
Casco : Scheepswerf Boot Alphen ad Rijn

Gebouwd in 1947 als UK158 “De Jonge Albert” voor Willem van Urk Urk, ingebouwd met een 20 PK Industrie;
1960 nieuwe motor 70 PK Kromhout 4.TS;
1962 eigenaars W. & E. van Urk Urk;
1967 verbouwd voor recreatie als “Stella Maris” van Stichting Jongensstad A`dam / Pater Charles Dury, hermeten 14.90m / BRT 40 en andere motor 125 PK Ford Lehmann bj. 1962;
anno nu nog als zodanig in de vaart maar STAAT TE KOOP (2019), vr.pr €45.000, eigenaar Henk Selwijn ligplaats Zaandam.

foto`s: Henk Perdok (3); Henk Selwijn (5-6); Jan Alderliefste (4); Meindert de Boer (2); Sikke Wielstra (1);
bronnen: Meindert de Boer/Mart van der Velden – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

18 comments

  1. Erik de Vries schreef:

    Eerder door mezelf genoemde bouwlijst (van debinnenvaart.nl)lijkt inderdaad niet te kloppen: bij het overnemen van gegevens zijn kennelijk hiaten opgetreden.
    bouwnrs 1187 UK 115 Ana; 1188 UK 185 de jonge Albert; 1189 EH 12 Eben Haezer.
    Alle bouwjaar 1947, vermelding van uiteindelijk 9(!) schepen in ontwerp 15.00m lang x 4,04m breed x 1,80m diep. Koker met tekeningen op inventarisnummer TS720 in beheer bibliotheek bij Maritiem Museum Rotterdam.
    De archiefstukken van de firma Boot liggen overigens bij het Streekarchief Rijnlands Midden…

    • Peter Wierenga schreef:

      Hallo Erik, ik heb zelf ook een kotter uit die serie, dit is de UK99 Deo Annuente
      Voor zover ik weet is deze is gebouwd in 1948 bij gebr. Boot te Leiderdorp. Origineel 15mtr. lang, 1,80 diep, de breedte zal wel kloppen, die weet ik zo niet uit m’n hoofd. Ik heb nog enkele oude foto’s, oude visvergunnimgen en een kopie van het betaalbewijs van de nieuwbouw. Graag zou ik nog wel wat meer geschiedenis van m’n schip willen bemachtigen, begrijp ik het goed dat ik daarvoor bij het maritiem museum in Rotterdam terecht kan? Enig idee of ik daar wellicht nog originele bouwtekeningen kan bemachtigen en heeft u misschien tips hoe ik daar aan kom?
      Uw advies zal zeer welkom zijn.

      Vr. Gr. Peter Wierenga

      • Erik de Vries schreef:

        Hallo Peter,
        De tekeningen van de meeste (maar niet UK99?) kotters uit de serie zijn inderdaad ondergebracht bij Maritiem Museum Rotterdam, zoals gezegd in koker met inventarisnummer TS720 (kan overigens op gezocht worden online). Dat betreft dus de technische gegevens. Onder welk inventarisnummer die van UK99 zijn ondergebracht weet ik niet, maar alle tekeningen zouden wel in Rotterdam moeten zijn…De archiefstukken worden kennelijk gescheiden bewaard. De financiële stukken, bouwopdrachten, personeelsbestanden van de firma Boot zouden bij het Streekarchief Rijnlands Midden liggen.
        Ik heb jouw schip overigens gemist: er zijn online geen foto’s van?

        groet, Erik de Vries

        • Peter Wierenga schreef:

          Hallo Erik, dank voor je reactie. Ik kreeg ook een mailtje van Ronald, de webmaster van deze site, hij miste ook info van de UK99, heb hem beloofd de foto’s die ik heb te mailen. Helaas zijn de foto’s die ik heb al een kopie van de originele foto’s, maar beter iets dan niets.
          Ik heb overigens proberen te zoeken in de dossiers online maar dat lukt mij niet, of ik doe het verkeerd. Als ik bijv. zoek op inventarisnr. TS720 vind ik ook niks.
          Doe ik dan iets verkeerd of zoek ik op de verkeerde plek?
          Gr. Peter

          • Erik de Vries schreef:

            hallo Peter,
            Het bouwnummer is volgens mij 1194… (bron: debinnenvaart.nl), de tekening daarvan zit niet in koker met nr TS720 (1193 en 1195 wel overigens). Je kan mogelijk het beste even contact met het Maritiem Museum Rotterdam opnemen.
            Op shipdata.nl staan overigens foto’s van jouw schip?
            groet, Erik

  2. Erik de Vries schreef:

    overigens: de familie Boot had meerdere werven. Kan ook zijn dat ik een incomplete bouwlijst heb
    Iets over bouwdata en de discussie onder: het leggen van de kiel kan een ander jaar zijn dan die waarop de registratie of ingebruikname is. Dat verklaart dat correcte gegevens van een taxateur over de registratie andere zijn dan de even correcte gegevens van de bouwdatum…

  3. Erik de Vries schreef:

    toch even een reactie… vanwege een wel erg groot aantal toevalligheden inmiddels. ik heb een kopie van de bouwlijsten van de firma Boot gevonden. Daarop ontbreekt in 1947 een UK158. In dat jaar is wel een EH12 gebouwd: de jongen Albert. Op kotterfoto ontbreken van de EH12 een aantal gegevens, maar lengte en breedte zijn globaal wel die van bovenstaande latere Stella Maris. Kans is dus dat het om een en dezelfde boot gaat.
    Dan nog een stukje toeval: ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke kotter. De vorige die ik heb bekeken was… de BOU1 Elly (vm NZ25 en UK9, zie bovengenoemde). Ook van de firma Boot en een van de zusterschepen kennelijk. De enig andere die is overgebleven? Ook logisch dat een UK158 niet in 1947 is gebouwd als je bedenkt dat de UK9 van 1949 dateert.
    Mijn plan bij een kotter was haar ook ter beschikking te stellen aan Jeugdhulp… niet wetende dat iets vergelijkbaars al eerder gedaan was en zo komen we weer terug bij de Stella Maris… de cirkel lijkt rond…
    Voor wie meer te weten wil komen over pater Dury, zie ook geheugenvanwest.nl/9323/nl/bioscoopbezoek

  4. Kees Wiersum schreef:

    Goedendag,
    In de jaren ’74, ’75 en later heb ik meerdere reizen met de Stella Maris gemaakt, o.a. naar Bornholm, Helgoland, Denemarken, Duitsland en Waddeneilanden. Mijn vader was destijds bestuurslid van stichting Stella Maris (ikzelf later ook) De stichting werkte nauw samen met een Amsterdamse sportduikclub die het scheepje gebruikte als duikplatform. Na onenigheid binnen de stichting is dit scheepje op ‘onverklaarbare’ manier uit zicht verdwenen. Vandaar dat bij mij thuis nog originele papieren liggen van de kotter. Ook pater Dury is een oude bekende: hij was een familievriend. De pater, een enthousiast watersporter is inmiddels al weer heel wat jaren geleden overleden. Ikzelf ben gaan varen (en vaar nu nog) en de kotter is al die jaren voor mij uit zicht verdwenen tot nu toe. Indien iemand meer wil weten kan hij/zij terecht op mijn email adres.
    Kees Wiersum, kapitein/schrijver

    • Guus Böing schreef:

      Hoi Kees,
      Zoals je weet ben ook ik een keer ingescheept geweest voor een reis met als ( niet bereikte) eindbestemming bornholm. Ben al eerder op zoek geweest naar de Stella maris maar kon nooit wat vinden tot nu toe, en nog wel met een reactie van jou.
      Leuk om de foto’s te zien, er is wel weer wat vertimmerd. Ben benieuwd welke info jij nog hebt. Moeten maar eens afspreken.
      Guus

    • Hilde meringa van Dooren schreef:

      Hallo Kees Ik ben bezig met de achtergrond van mijn opa en die had een boot de LE29 De Stella Maris Mijn opa heette Tjebbe de Jager en had een Hang in de Lemmer.Ik heb 1 foto gevonden maar die is niet zo duidelijk en alles wat met mijn opa en oma vindt ik interessant.
      Misschien is het mogelijk als het de zelfde Stella Maris is dat ik wat copieen van jou mag krijgen Bijvoorbaat dank

      • Kees Wiersum schreef:

        Dag Hilde,
        Ik wil je graag kopieen sturen van de kotter Stella Maris maar denk dat het niet gaat om dezelfde kotter. De Stella Maris waar ik op heb gevaren was De Jonge Albert (UK 158) uit 1950.
        Mocht je desondanks toch nog wat foto’s willen, laat mij dit weten op mijn mailadres zware.kees@gmail.com

        Vriendelijke groet,
        Kees Wiersum

  5. Ronald schreef:

    Wat was het idee achter die fraaie beschildering op de boeg, had dat nog een betekenis qua motief of was het gewoon voor de sier?
    Ik heb ook nog een foto van een kotter in de haven van Harlingen met net zo`n beschilderde boeg maar dan een ander motief.

  6. Selwijn, Eigenaar van UK158 schreef:

    Reactie op reactie Mart van Velden, ondanks dat Uw vader een beëdigt taxateur was is de De Jonge Albert destijds in 1947 gebouwd, dus niet in 1950. (Ik heb een aantal jaren geleden met Albert van Urk gepraat en van hem heb ik de meeste info zoals in mijn vorige reactie beschreven) Maar inderdaad, De Stella Maris heeft een aantal reizen richting het noorden gemaakt (Noorwegen, Denemarken), dus ik geloof ook dat het inderdaad kan zijn dat het schip de zelfde is zoals beschreven in het kranten artikel. Ik heb de logboeken nog waarin de reizen staan beschreven naar het noorden.

  7. Selwijn, Eigenaar van UK158 schreef:

    Hij ligt inderdaad nog steeds in Zaandam. Het meeste van de bovenstaande informatie klopt. Er heeft origineel een 2 cilinder motor (Merk weet ik niet meer, Bolnes???)in gestaan van ongeveer 20 pk, voordat de 4 cilinder Kromhout er in kwam. Romp is nog volledig geklonken, er zijn 3 nieuwe stukken in gelast in de loop der jaren. De opbouw is volledig gelast. Het schip heeft nog steeds zijn originele stuurgerei met kettingen. De huidige motor is een Ford Lehmann 6 cilinder zonder Turbo. Bouwjaar 1962.
    Van dit type kotter zijn er destijds 10 gebouwd op de werf van de gebr. Boot, 8 stuks voor de Noordzee en 2 stuks voor het Ijsselmeer. De UK158 heeft alleen maar op het Ijsselmeer gevaren, vandaar dat hij nog drijft. De 8 die als vaar gebied de Noordzee hadden die zijn (bijna) allemaal gesloopt. 1 ervan ligt als duik object voor de kust van Engeland.
    De andere die op het Ijsselmeer voer had als thuis basis Volendam (zover ik heb gehoord van oud vissers uit Volendam)

  8. ouwezeun schreef:

    bj 1947 als uk158 in 67 pleziervaart

    • Mart van der Velden schreef:

      Hartelijk dank voor uw response.
      Volgens mijn mijn vader C.van der Velden, destijds beëdigd taxateur en makelaar te Zwolle, zou de kotter UK 158 tot eind maart 1967 eigendom zijn geweest van Albert van Urk, en werd zij toen liggende werf Hakvoort, verkocht aan de Stichting Jongensstad te Amsterdam, pater Dury.
      Afmetingen 14 x 4 meter
      Motor 48 PK 4-cilinder Kromhout-Gardner motor
      Bouwwerf/-jaar 1950 Boot in Alphen aan de Rijn
      Gezien de beëdigde taxatie zijn de scheepsgegevens correct.
      In 1967 werd zij door de NV Van Der Velden’s Scheepswerf “Het Zwartewater” te Zwolle verbouwd met verblijfsopbouw en slaapgelegenheid voor 10 personen, voor vakantiereizen van de Stichting.
      Bron Krantenknipsels: rond 22 juni 1970 als Nederlandse motorjacht “Stella Maris” ter hoogte van het Deense eiland Falstar in de Mecklenburger Bocht in problemen gekomen en verlaten door opvarenden, en werd door het Duitse schip “Gerd Sibun” naar Kiel gesleept.
      Het is zeer aannemelijk dat Nederlandse motorjacht “Stella Maris” identiek is aan kotter UK 158.
      Daarna onbekend.

  9. demarico schreef:

    Google
    kotter NZ-25,,Maria Antoinette”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten