*UK126 “Grietje” / UK218 “Evert Marijtje” / YM23 “Eben Haezer” / VD20 “Elisabeth” / LO8 “Trijntje” / SCH20 “Alida Maria” / GO27 “Marjo” / WL22 “Gerda” / UK201 “Gerda Bettina” / HA30 “Vicarius” / UK272 “Adriaantje” / UK162 “Gerrit Senior”*

HOME

Terug naar boven

UK126 “Grietje” / UK218 “Evert Marijtje” / YM23 “Eben Haezer” / VD20 “Elisabeth” / LO8 “Trijntje” / SCH20 “Alida Maria” / GO27 “Marjo” / WL22 “Gerda” / UK201 “Gerda Bettina” / HA30 “Vicarius” / UK272 “Adriaantje” / UK162 “Gerrit Senior

Lengte : 19.64 m
Breedte : 5.40 m
Holte : 2.50 m
Tonnage : 51.40 BRT / 65 GT
Type : motor(garnalen)kotter
Reg. nr : NLD195100539
Teboekstelling : Zwolle 949
Roepletters : PDUI / PDWY / PEAF / PFUV
MMSI : 246189000
Class (loc) : Dutch S.I. Nr : 1994 / 8784
Motor : 300 PK Caterpillar bj. 1993
Casco & Afbouw : C. Amels & Zn Scheepswerf Welgelegen Makkum
Bouwnr : 149

Gebouwd in 1951 als UK126 “Grietje” voor F. Baarsen Urk, ingebouwd met een 120 PK Kromhout 3.H.3;
1952 hermeten BRT 49.72;
1957 naar UK218 “Evert Marijtje” van Fa. P. & K. Romkes & H. de Boer Urk;
1960 v.v. nieuwe stuurhut en nieuwe motor 190 PK Bolnes KL.4;
1966 motorvermogen 240 PK;
1967 naar YM23 “Eben Haezer” van J. van Belzen YM;
1968 tenaamstelling Gebr. van Belzen YM;
1974 naar YM28 “Eben Haezer” van Gebr. van Belzen YM (papieren nr ivm nieuwbouw YM23);
1974 naar VD20 “Elisabeth” van G.C. de Boer VD;
1980 v.v. nieuwe stuurhut en verlengd en hermeten loa. 22.97m / BRT 61.82 en nieuwe motor 263 PK Caterpillar;
1986 nieuwe motor 300 PK Caterpillar 3408.DI.TA;
1990 naar LO8 “Trijntje” van D. Visser Paesens;
1991 v.v. nieuwe lier (Luyt WR);
1992 uitgebrand in haven Havneby DK en opgelegd;
1992 naar SCH20 “Alida Maria” van Fa. M. Letsch & Zn Den Haag en grondig verbouwd (Hoogenraad & Kuyt);
1995 naar GO27 “Marjo” van CV Zeevisserijbedrijf vd Berg GO;
1996 hermeten loa. 23.12 / GT 65;
1998 naar LE64 “Hoop op Zegen” van Gebr. Toering LE (nummer heeft er niet opgestaan en ook niet als zodanig gevist);
1999 naar WL22 “Gerda” van J.A. Vanger Moddergat;
2001 naar UK201 “Gerda Bettina” van Rederij Helga BV Urk (Cor Blok & Albert Holtland), nettenrol verwijderd en andere motor 300 PK Caterpillar (1993);
2003 eigenaar Albert Holtland IJsselmuiden;
2004 eigenaar De Rousant en opgelegd op Urk nadat de Duitse bemanning en bloc opstapte;
2005 verhuurd aan L. Hakvoort Urk voor staandwantvisserij, was geen succes en opgelegd te Kampen;
2006 naar HA30 “Vicarius” van Gebr. Arie & Corry Nagel HA en weer ingericht voor de garnalenvisserij;
2006 naar HA98 “Liberty” van Albert Hulst en Jan Visser HA;
2006 ivm plotseling overlijden van Jan Visser opgelegd voor verkoop;
2007 naar UK272 “Adriaantje” van Vof Adriaantje Urk (Albert Hakvoort);
– weer v.v. nettenrol;
2017 naar UK162 “Gerrit Senior” van Peter Bakker en Jan Loosman Urk;
is anno nu nog als zodanig in de vaart.

Huidige positie:

foto`s: Adriaan Boer WR88 (71-72); C. Hameeteman (50); Dirk Sloot ZK17 (); Fries Scheepvaartmuseum (3-4); Frits Aalderink (1-16-26-39-42-61-67-78-79-85); Henk de Boer (24); Henk Perdok (5-10-14-15-36-57-58-69-76); Hylke Smits (62-63-68-74-77-80-83-87-88); Jan vd Veen (81-82-84); Jan Alderliefste (19-20-22-23-27-28-39-43-52-56); Kor Sikkema (12); Lennard de Graaff (66); Leon Nentjes (73); Marcel Coster (); Marcel de Vries (55); Meindert de Boer (2-8); Michiel de Vries (75); Nico Letsch (37); Peter Bakker (86); Roel van Slooten (21-51); Rienk Nadema WON3 (7-59-60); Ronald Ribbe (65); Rudy Westra (70); Sikke Wielstra (17-18-25-29-30-31-32-33-34-41-44-45-46-47-48-49-53-54-64); Ton Grootenboer (40); Archief L.C. 1951-1992 (6-35).
bronnen: Henk Perdok/Meindert de Boer – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

10 comments

  1. Henk de Boer schreef:

    Dit is een indrukwekkende fotoserie geworden, alle gedaantes van UK126 in 1951 tot nu als UK162, schitterend.

  2. Henriëtte Fokkens schreef:

    Wat bijzonder dat deze kotter nog in de vaart is! Ik ben verrast om het te lezen. De genoemde overleden man (1951) betreft mijn overgrootvader.

    • Henk de Boer schreef:

      Leuk om hier een reactie op te krijgen. Moet een vreselijk ongeluk zijn geweest: op een toen splinternieuwe kotter, vader van 8 kinderen, een zoon die erbij was… is die familie er goed bovenop gekomen?

      • Henriëtte Fokkens schreef:

        Helaas zijn er meer tragische dingen voorgevallen binnen dit gezin. Enkele kinderen zijn zelf omgekomen bij een ongeluk (waaronder genoemde zoon) en enkelen zijn vrij jong gestorven aan een ernstige ziekte. Mijn oma leeft nog, zij is altijd een positief mens geweest. De vrouw van Tromp is nog vrij lang blijven leven geloof ik maar heeft het wel moeilijk gehad.

  3. Henk de Boer schreef:

    Toen deze kotter nog maar pas in de vaart was (1951), is er Urker visserman overboord geslagen en verdronken. Zijn naam is in het vissersmonument gebeiteld: Tromp Bakker, zie het krantenbericht bij de UK126.

  4. klaas broertje van albert vande 272 schreef:

    Ik heb hem samen met m`n broer en TCD opgeknapt. wel veel werk aan gehad maar dat hoort er nu eenmaal bij en het resultaat mag er zijn.

  5. Henk de Boer schreef:

    Mooi kottertje nog steeds. Heeft die Amels goed in mekaar gezet in 1951.
    Van m’n vader geweest in de jaren ’70+’80 (VD20).
    Ik hoop dat er nog gelukkig mee gevaren wordt anno nu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten