GO4 “George Johannes” / BCK40 “Gold Crest” / BM181 “Sasha Emiel” / TN35 “Olivia Jean”

HOME

Terug naar boven

GO4 “George Johannes” / BCK40 “Gold Crest” / BM181 “Sasha Emiel” / TN35 “Olivia Jean

Lengte : 33.86 m
Breedte : 7.50 m
Holte : 4.50 m
Tonnage : 242 GT
Type : motorkotter
Reg. nr : NLD198000062 / GBR000B12608
Imo : 7907867
Roepletters : PEHN / MPMZ2
MMSI : 235011340
Class (loc) : Dutch S.I. / M.C.A.
Motor : 1018 PK Stork Werkspoor Diesel 9.FCHD.240 bj.1993
Casco : Scheepswerf De Hoop Hardinxveld
Bouwnr : 754
Afbouw & Lier : Maaskant Shipyards BV Stellendam
Bouwnr : 391
Ontwerp : Herman Jansen BV

Gebouwd in 1979-1980 als GO4 “George Johannes” voor Wed. ’t Mannetje & Zn GO, ingebouwd met een 1235 PK Stork Werkspoor;
1988 motorvermogen 1425 PK;
1992 naar BCK40 “Gold Crest” van G. Watt & A. Addison BCK, motorvermogen 1004 PK;
1993 eigenaar Johannes Romkes Urk en nieuwe motor 1018 PK Stork Werkspoor (rebuild);
2002 naar BM181 “Sasha Emiel” van Seafield Emiel Trawlers Ltd BM (Fam. Graham) en nieuwe sierpijp;
2007 naar TN35 “Olivia Jean” van Oliva Jean Ltd Annan;
2011 verbouwd, o.a. achterschip dichtgebouwd;
is anno nu nog als zodanig in de vaart.

Huidige positie:

foto`s & film: Arie de Ruijter (2); Arie Mol (4); C. Hameeteman (10); Flying Focus (8-11); Henk Perdok (7-12); Hylke Smits (6); Ian 27368 (26-27); I.G. Bakker UK19 (9); Jason Dunners (16); Jonathan Moore (17-19); Joost J. Bakker (21); Maartje (1); Maaskant SY (3); Marcel Coster (22-23-24); Marc Ottini (18-25-28-29); Sikke Wielstra (5-13-14-15-20-30); Trevor Leaman (Film 1).
bronnen: shipdata/Henk Perdok/bck40.nl – aanpassingen/toevoegingen welkom

Informatie over de BCK40 “Gold Crest” van de Fam. Romkes Urk.

“Na een jaar met de BM172 “Our Johanna” met de boomkor gevist te hebben werd in 1993 ons bedrijf uitgebreid met het aankopen van een tweede kotter met vangstrechten, het werd de als GO4 gebouwde naar Schotland omgevlagde boomkorkotter BCK40 “Gold Crest”.

In 1980 kwam deze Maaskantkotter als GO4 “George Johannes” in de vaart en werd in 1991 verkocht naar Schotland waar de schotse eigenaren hem in de vaart brachten als BCK40 “Gold Crest”.

1996 brand aan boord.

1996 was niet het beste jaar voor firma Romkes met de BCK40, tijdens het vissen brak er door een gebroken brandstofleiding brand uit in de machinekamer. De bemanning wist de brand onder controle te krijgen door met de aanwezige brandweeruitrusting naar beneden te gaan en het vuur te blussen. Er kon op eigen kracht naar binnen gevaren worden en de schade kon worden opgenomen. De gevolgen waren groter als gedacht, blower, cilinders voeringen en koppen van de hoofdmotor, tandwielen van de keerkoppeling en de dynamo van de hulpset moesten allemaal de wal op met het gevolg dat 2 maanden later pas weer kon worden uitgevaren.

1996 motorschade

De 9 cilinder Stork was na de brand weer als nieuw in elkaar gezet en draaide goed maar al na 9 visweken kwam er weer rook uit de machinekamer maar nu als gevolg van een carterexplosie en een beschadigde krukas. Dit was einde verhaal voor de toen 16 jaar oude Stork hoofdmotor en werd vervangen door een identieke Stork rebuild motor.

1999 refit in Urker haven

In 1999 werd op Urk door scheepswerf Metz de kotter voorzien van nieuwe relingen en werd er een boegschroef geplaatst. De divisie TCD van de visserijcoöperatie vernieuwde de vangstverwerking en de kotter werd gestraald en geverfd door Teerenstra den Helder.

2001 verkoop naar Brixham

In 2001 diende zich een koper aan en hij wilde de vernieuwde kotter graag aan zijn vloot in Brixham toevoegen. Doordat de vangstrechten jaarlijks steeds minder werden werd op het aanbod ingegaan en de broers gingen met z`n allen op hun grotere BCK43 varen. Tot 2006 heeft de Fam. Graham er mee gevaren en verkocht hem toen door naar Schotland waar hij werd vernummerd in TN35 “Olivia Jean”.

HOME

One comment

  1. Jorn schreef:

    De GO 4 is in 1991 verkocht aan G. Watt & A. Addison te Buckie, Schotland en niet alleen aan G. Watt.
    Romkes werd niet in 1996 eigenaar van de kotter maar in 1993.
    M. Davies is nooit eigenaar van de BCK 40 geweest.

Laat een reactie achter op Jorn Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten