




























UK202 “Mattheus” / GO24 “Poolster” / TH24 “Tannetje” / KW24 “Deo Juvante” / RA-805-AH “Manuel Cesar“
Lengte : 24.92 m
Breedte : 5.93 m
Holte : 2.52 m
Tonnage : 79.76 BRT
Type : motorkotter
Reg. nr : NLD195900243
Teboekstelling : Zwolle 1461
Roepletters : PFWJ
Class (loc) : Dutch S.I. Nr : 11455
Motor : 500 PK Stork Werkspoor Diesel RHO.216.K bj. 1976
Casco & Afbouw : Scheepswerf Visser Den Helder
Bouwnr : 22
Gebouwd in 1959 als UK202 “Mattheus” voor L. & J. Kramer Urk, ingebouwd met een 250 PK Bolnes;
1964 eigenaar J. Kramer Urk;
1967 nieuwe motor 500 PK Stork Werkspoor Diesel RHO.216.K
1969 naar GO24 “Poolster” van J. Grinwis GO;
1972 naar GO34 “Sara” van Maasvis BV GO (Maaskant, voor verkoop);
1972 naar TH24 “Tannetje” van Fa J.C. Schot TH;
1979 naar KW24 “Deo Juvante” van D.N. van Beelen KW en andere motor 500 PK Stork Werkspoor (1976);
1988-1989 verbouwd bij Scheepswerf H.& K. SCH, oa nieuwe verschansing en brug, dekhuis veranderd/verhoogd, bakdek verlengd, portaalmast naar voren gebracht en nettenrol geplaatst, hermeten GT 92;
1994 gesaneerd;
1995 naar RA-805-AH “Manuel Cesar” van Fa. Mabogue Gestao Lusando Angola en ingericht als longliner;
2019 gespot in Angola (zie laatste foto).
foto`s: Arie de Ruijter (9-14); Frits Aalderink (24); Henk Perdok (4-17-18-20-22); Jaap vd Veen St.”Oud Harlingen” (2); ; Jan vd Star (11-12-13); Jan vd Veen (3); Jan van Welie (21); Jurie van den Berg (7); Kommer Hakkers (16-19); Meindert de Boer (1); Sikke Wielstra (15-23); Willem Romkes (6).
bronnen: KW-Museum/Jan van Welie/Henk Perdok/Meindert de Boer – aanpassingen/toevoegingen welkom
Foto bijgeplaatst van de ex KW24 in Angola, bedankt Frits Aalderink voor het sturen.
@ AR: bedankt voor de correctie, de foto`s zijn in de juiste volgorde geplaatst.
@ Jorn: ik kan helaas de bewuste foto niet vinden, noch op FB of op Google.
Als je zo vriendelijk zou willen zijn om mij de foto te sturen dan zal ik `m erbij plaatsen (kotterfoto@gmail.com).
Ligt nu verwaarloosd op een strand in Angola. Als je op Facebook KW 24 opzoekt staat er in één van de reacties een foto van hoe ze nu is.
Foto 4 is van de ingebruikname van de kotter gezien de vlaggen in top, ook staat daar nog een portaaldavit voorop, die gebruikt werd voor de bordenvisserij op platvis.
Toen men overging naar de boomkorvisserij begin jaren zestig en deze visserij duidelijk meer vangstresultaten opleverde, werden deze portaaldavits verwijderd.
Verder is duidelijk te zien op foto 2 en 3 dat die van het begin van de boomkorvisserij zijn en men nog experimenteerde hoe de gieken het best getopt konden worden.
Foto 1 is duidelijk van een later stadium gezien de portaalmast voor de stuurhut en de gieken net zoals nu in de meest gebruikelijke topstand staan.