*HD25 “Ennie en Appie” / D250 “Grove”*

HOME

Terug naar boven


HD25 “Ennie en Appie” / D250 “Grove

Lengte : 39.88 m
Breedte : 8.02 m
Holte : 4.31 m
Tonnage : 337.18 BRT
Type : motorkotter/trawler
Reg. nr : IRL000I10560
Imo : 7816783
Roepletters : EIWV
Class (loc) : Dutch S.I. / M.C.A.
Motor : 1390 PK M.A.K. M.20 bj. 1994
Casco : Stocznia Remontowa Gdynia
Bouwnr : 379/1
Afbouw & Lier : Maaskant Shipyards BV Stellendam
Bouwnr : 351N
Ontwerp : Herman Jansen BV

Een van de 1e Poolse casco`s voor Hollandse vloot, gebouwd-kiellegging in 1976;
1978 gekocht door Jac. Bakker & Zn HD;
1979 verlengd en ingebouwd met een 1500 PK Bolnes 12.VDNL.150, ingeschreven als HD25 “Ennie en Appie”;
1985 tenaamstelling Gebr. Bakker HD en motorvermogen 2280 PK;
1987 via Westcoasting verkocht aan O`Shea Fishing Co. Ltd Killybegs IRL, geregistreerd als D250 “Grove”;
1994 verbouwd tot trawler, oa v.v. shelterdeck en achterschip dichtgebouwd, nieuwe motor 1390 PK M.A.K. M.20;
2005 uitgeschreven en opgelegd;
2017 gesloopt in Esbjerg.

foto`s: Andrew Mullin (12-13); Cian Brosnan (7-9); Darren Wyn Owen (10); Frits Aalderink (3-5); Jan Alderliefste (4); Maartje (2); Maaskant SY (1); Red. Bakker (); Rienk Nadema WON3 (11); Sikke Wielstra (6); Tridentport (8-14).
bronnen: Maaskant SY/Henk Perdok/De Helderse Visserij/Jurie vd Berg – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

8 comments

  1. Nieuwedieper schreef:

    Lag onder nummer GO 350 bij Maaskant op voorraad. Maaskant mocht de kotter in 1978 afbouwen, op voorwaarde dat er voor de oude HD 25 een koper gevonden zou worden. Van een verlenging is mij niets bekend.

    • Jorn schreef:

      Het casco was eerst gewoon hetzelfde als de GO-1. Er staat ergens dat de Bakkers het werkdek te klein vonden en er daarom een paar meter tussen gezet is. Op de eerste foto is de kotter GO-350 van Maaskant. Er is niet door een andere visser opdracht gegeven tot de bouw van deze kotter. Het schip is trouwens in 2005 gesloopt en niet in 2017.

      • Cor schreef:

        Voor zover ik weet lagen wij in de schaduw van het lege casco hoog op het water en was het toen al bijna 40 meter lang. Het achterschip van de HD-25 vanaf de kombuis is langer als bij de serie van de GO-1.

        • Jorn schreef:

          Het kan dat dat casco in opdracht van Maaskant al verlengd is. Het kan ook dat de Bakkers het eerst verlengd hebben en een later pas hebben afgebouwd. Misschien is na die verlenging de stuurhut meer naar voren geplaatst.

  2. Cor schreef:

    Ben ooit op het lege kale casco geweest toen wij met de BR-5 in Stellendam in dok waren geweest. Voor die tijd was het een indrukwekkend schip met die afmetingen.

  3. Cor schreef:

    Dit is volgens mij de verlengde versie van de serie oa GO-1 en VLI-26.
    Na de HD-25 kwam volgens mij de serie VLI-27/BR-32

  4. Jorn schreef:

    Was de GO-1 niet de eerste Pool?

    • Juut schreef:

      Klopt. In 1974 was de GO 1 de 1e uit Polen. Deze zat ook in die serie. Door de problemen in 74/75 in de visserij (oliecrisis en quotering) zag de toenmalige opdrachtgever er vanaf. Was op Urk ook zo met de UK 69 (WD 57/FD 259/UK 257/SC 25) en UK 224 (van de platen ijzer is later de UK 9 in 78 gebouwd). Welke opdrachtgever, uit de Zuid?, weet ik niet. Wellicht kan Jorn dit via Maaskant te weten komen. Meen dat dit caso toen ook verlengt is naar 40 meter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten