WR175 “Jan Willem” / “Clarion J”

HOME

Terug naar boven


WR175 “Jan Willem” / “Clarion J

Lengte : 33.60 m
Breedte : 6.62 m
Holte : 3.04 m
Tonnage : 149.47 BRT / 0.00 NRT / GT / NT
Type : motorkotter-vrachtschip
Reg. nr :
Imo : 6902781
Roepletters : OZJH / PFBY
Class (loc) : Dutch S.I. Nr :
Motor : 600 PK B.& W. Alpha 406/26 bj.1973
Casco & Afbouw : Rosslauer Werft Rosslau
Bouwnr : 3259

Gebouwd in 1968 als S176 “Silenos” voor P.M. Anthonisen Skagen DK, ingebouwd met een 578 PK S.K.L.;
1972 eigenaar I/S/ Skagen Bauene Skagen DK;
1973 nieuwe motor 600 PK B.& W. Alpha 406/26;
1974 naar S176 “Kirsten Tina” van FMA Ureninau (Bent Søndergaard) Skagen DK;
1977 weer naar S176 “Silenos” van Knut Erik Rasmussen Skagen DK;
1979 naar E411 “Dettifoss” van S.F. Olsen Esbjerg;
1981 naar WR175 “Jan Willem” van Gebr. Jan & Willem vd Veen WR;
1986 tenaamstelling Fa. Gebr. J. & W. vd Veen WR;
1987 eigenaar Jan vd Veen WR;
1988 nieuwe motor 600 PK Guascor E.318.TA-SP;
1988 naar SL10 “Jan Willem” van A.H. Dekker SL;
1988 naar “Jan Willem” van Navy Light Shipping Ltd Limassol Cyprus (Jan vd Veen WR) voor visserij in Sierra Leone Afrika;
later door burgeroorlog aldaar uitgeweken naar Trinidad en door tegenvallende resultaten de kotter daar achtergelaten;
1997 in de vaart als vrachtschip”Jan Willem” van B. Tavenier & J. Jacob Trinidad;
2005 eigenaar Rptd. Sold Undisclosed Interest;
2006 naar “Shauna T” van B. Tavenier Trinidad;
2008 naar “Clarion J” van Joseph Osborn Grenada;
2015 gezonken bij Trinidad, alle 14 opvarenden konden gered worden.

foto`s: Arjaan Willeboordse (4); Jan vd Veen (3); Kor Zijlstra (1-5); Rienk Nadema WON3 (7-8-9); Sikke Wielstra (2-6).
bronnen: Varen,vissen,feesten/Adriaan Boer/Henk Perdok/Rienk Nadema WON3 – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

10 comments

  1. Andries Moerman schreef:

    Volgens de site van Miramar Shipindex zou dit schip in 2013 de Foxy B
    geworden en werd het op 4 juni 2013 bij van Heyghen Recycling gesloopt

    • Ronald schreef:

      Ik heb ook op die site gekeken en zo staat het er inderdaad.
      Als we nu eens een foto van die “Clarion J” konden vinden die daar bij Trinidad is gezonken dan konden we vergelijken.
      De lading van 1 miljoen en 14 bemanningsleden deden mij toch al twijfelen op een schip van 34 meter.
      Aan de andere kant zijn er (te) veel verschillen tussen de Clarion en de Foxy B zoals ankerkluisgaten, ramen stuurhut en uitlaat.

  2. Ronald schreef:

    En weer wordt een geschiedenis herschreven, deze keer door prima speurwerk van Rienk Nadema.
    Bedankt voor je moeite Rienk, wordt zeer gewaardeerd.

  3. Ronald schreef:

    Dat de “Foxy B” de ex WR175 is blijft discutabel maar tot het tegendeel is bewezen laat ik `m zo staan.

  4. kees van ours schreef:

    Ik kan mij niet herinneren dat de SL10 na 1974 nog heeft bestaan. Mijn vader is na die tijd het nr SL 49 gaan toepassen. (hiervoor HA 16).

  5. Ronald van der veen schreef:

    Ik heb nog andere foto s van de laatste wr 175

  6. RobertHA44 schreef:

    Dan hebben ze zeker later een kluisgat in de kop gemaakt.
    En de kombuis en schoorsteen veranderd als ik zo naar de eerdere foto kijk.

  7. Jan van Welie schreef:

    De VD 243 / HD 43 kwam ook van die werf.
    Maar de verdere geschiedenis komt niet overeen.

  8. Adriaan boer schreef:

    33,60 x 31,19 x 6,62 x 3,04 bouwnummer 3529 bj. 1968
    149,47 BRT eerst skl 578 pk later guascor 600 pk ?
    Dan is het oude WR175 “Jan Willem”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten