









UK111 “Anna Jacoba” / “Klaas Kramer“
Lengte : 26.17 m
Breedte : 6.43 m
Diepte : 2.86 m
Tonns : 99.93 BRT / 33.56 NRT
Type : motorkotter
Roepletters : PCSD / PFKF
Class (loc) : Dutch S.I. Nr : 14510
Motor : 765 PK Stork Werkspoor Diesel DRO.218.K bj. 1972
Casco & Afbouw : Scheepswerf Voorwaarts vd Beldt West Graftdijk
Bouwnr : 426
Gebouwd in 1967 als UK111 “Anna Jacoba” voor Gebr. W. & K. Kramer Urk, ingebouwd met een 540 PK Kromhout 8.FA.240;
1972 nieuwe motor 765 PK Stork Werkspoor Diesel DRO.218.K;
1973 naar UK111 “Klaas Kramer” van K. Kramer Urk;
1975 gesaneerd en opgelegd voor verkoop;
1977 verkocht naar Portugal, verdere historie niet bekend.
foto`s: Frits Aalderink (2-7); Meindert de Boer (6); Sikke Wielstra (5).
bronnen: Meindert de Boer/Henk Perdok – aanpassingen/toevoegingen welkom
Je hebt gelijk, hij is van 63, mijn zwager zat er toen aan boord.
En volgens mij was het toch de voormast, maar in ieder geval 1 van beide.
Klopt Ernst, er was ook een UK111 van bouwjaar 1963, et de radar in de top van de achtermast.
Het waren allemaal broers van elkaar, Evert had de 31, Kloas (“de Koes”) had de 103.
Klaas had eerst samen, later alleen, de 111 en Leendert had eerst de 62, later van zijn broer Willem die in Het Kanaal is gezonken in 1976.
Dus de nummers in die familie waren 31, 62, 103 en 111.
Mijn zwager heeft ook bij deze Kramers gevaren op de UK111 van bj. 1962, later KG9 (uit de serie van de LE61), die had de radar in de top van de voormast.
Deze Gebr. Kramer (of 1 van de 2) hebben (heeft) later de UK62 gehad en die verspeeld (?) in het Engels kanaal op de terugreis uit de Ierse zee.
Misschien weet juut dat wel.