*ARM14 “Grietje” / “Grietje Geertruida” / LE62 “Pietertje Elizabeth” / UK175 “Berendina Hermina”*

HOME

Terug naar boven


ARM14 “Grietje” / “Grietje Geertruida” / LE62 “Pietertje Elizabeth” / UK175 “Berendina Hermina

Lengte : 40.20 m
Breedte : 9.02 m
Holte : 4.32 m
Tonnage : 405.86 BRT / 454 GT
Type : motorkotter
Reg. nr : NLD198200209
Imo : 8121537
Roepletters : PEFK / PGTA / PDAR / 9HWC9
MMSI : 249683000
Class (loc) : Dutch S.I.
Motor : 2400 PK Deutz SBV.12.M.628 bj. 1982
Casco : Stocznia Polnocna im. Bohaterov Gdansk/Gdynia
Bouwnr : B 276/2
Afbouw & Lier : Maaskant Shipyards BV Stellendam
Bouwnr : 402
Ontwerp : Herman Jansen BV

Gebouwd in 1982 als ARM14 “Grietje” voor Fa J. Siereveld & Zn ARM, ingebouwd met een 2400 PK Deutz SBV.12.M.628;
1985 naar ARM14 “Grietje Geertruida” van Siereveld BV ARM, motorvermogen 3000 PK;
1989 naar LE62 “Pietertje Elizabeth” van Zeevisserijbedrijf Pietertje Elizabeth BV (Toering LE);
1993 naar UK175 “Berendina Hermina” van Zeevisserijbedrijf Albert UK1 BV Urk (Romkes);
2002 gesaneerd en opgelegd;
2005 verkocht naar Malta als “Berendina Hermina” van Blue Cloud Enterprises Malta;
– portaalmast vervangen door enkele voormast en bak ingekort;
anno nu als Fishery patrol vessel MFD-45 “Berendina Hermina” in de vaart.

Huidige positie:

foto`s: Brian Crocker (42); C. Hameeteman (29); Frits Aalderink (10-30); Henk Perdok (15-25-36); Hylke Smits (19); I.G. Bakker UK19 (21-23-31-32-33); J. Pauwels (40); Jan Alderliefste (2-3-16-18-20-22-26-28-37-39); Jan Gnodde (27); L. Emmanuel (43); Maaskant SY (1); Peter Porrey (13-14); Ronald Ribbe (38); Sikke Wielstra (11-12-17-34-35-41); Willie Versprille (4-5-6-7-8-9); Archief L.C. 1990 (24).
bronnen: C.L. van Dijke/Henk Perdok/Meindert de Boer – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

17 comments

  1. Ronald schreef:

    De laatste aanpassingen doorgevoerd en de fotografen genummerd.
    Tevens de zwart-wit foto van de ARM14 verwisseld voor de foto van Maaskant.
    Bedankt voor jullie hulp.

  2. AR schreef:

    De kotter heeft de doorgetrokken streep/bies wisselend gehad, dus daar moet je ook niet vanuit gaan, alleen foto op de helling IJmuiden is van de eerste week toen een paar proeftrekken zijn gedaan en de schroef nog is aangepast.
    De laatste 5 foto’s van de UK175 heeft de kotter het achtertui met V-spruit aan de giek dus die staan goed.

  3. Ronald schreef:

    Foto`s 34, 35 en 36 (nu) opnieuw bekeken en die hebben het vlaggetje nog in de achtermast.
    Dat zou betekenen dat het verhaal van de wel/niet doorgetrokken witte streep op de zijkant niet opgaat.

  4. AR schreef:

    Vanaf het in de vaart komen van de UK-175 heeft de eerste weken geen wapenschild op de zijkant van de pet gestaan, was toen niet op tijd klaar, de eerste 3 foto’s van het in de vaart komen zijn juist van die periode.

    Foto 30 hoort tussen 33 en 34 te staan, ook daar geen wapenschild op de zijkant van de pet, maar die werd ook wel eens bijgewerkt en zat er dan een periode niet op.
    Die foto is van 1996 gemaakt door Jan Gnodde, de kotter is daar net weer geschilderd en het naambord was toen ook voor onderhoud aan de wal.

    Verder klopt de vlaggetjeslogica van Jorn wel aardig.

  5. Ronald schreef:

    Foto`s herschikt n.a.v. jullie comments, final check please.

    • Jorn schreef:

      Bij nader inzien de foto’s van de UK-175 eerst met vlaggetje in de mast en nog zonder schild op de zijkant van de pet. Daarna de foto’s met alleen het wapenschild op de zijkant van de pet. Daarna de foto’s waar ook het Nederlandse vlaggetje op de zijkant van de achtermast staat

  6. Jorn schreef:

    Foto 3 moet vooraan en foto 28 moet één foto naar voren. De foto’s van de LE-62 met een wit met geel achterschip komen voor de foto’s met een lichtgroen vlak rond de patrijspoorten.

    • Jorn schreef:

      De foto’s van de UK-175 met witte, doorgetrokken streep zijn in de eerste periode van de UK-175. Later werd het middenschip helemaal blauw.

  7. Ronald schreef:

    Item is bijgewerkt, graag nog èèn keer jullie comment over de volgorde van de foto`s, b.v.d.

  8. Jorn schreef:

    Het schip heet nog steeds “Berendina Hermina” met het registratienummer MFD-45.
    (Bedankt voor de update Jorn, heb `t aangepast-Ronald)

  9. Ronald schreef:

    Bedankt voor jullie correcties, ik heb ze doorgevoerd in de fotovolgorde.
    Dit item is in 2011 geplaatst en de fotografen zijn ook niet genummerd dus is binnenkort aan een herplaatsing toe.

  10. Jorn schreef:

    Foto 2 moet als eerst komen te staan. Op de derde foto is de kotter al “Grietje Geertruida”, dus die moet meer naar achteren.

  11. AR schreef:

    Foto 31 hoort als eerste in de serie UK-175 te staan, daar vaart de kotter voor een technische proefvaart bij Maaskant vandaan na overname van Toering.
    Daarna foto 29, is van de eerste visreis als UK-175 op de rede van Den Helder, dan foto 22 waar gezamenlijk met de UK-1 wordt opgestoomd, daarna foto 24 van I.G.Bakker waar voor de volgende trek wordt uitgezet.

  12. AR schreef:

    Op foto 2 komt de kotter net nieuw van de werf.

  13. AR schreef:

    De portaalvoormast is vervangen door een kleinere / enkele voormast, ook de bak is ingekort.

    De kotter ziet er niet meer uit, een foto in huidige staat, is te zien op Marine Traffic.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten