KW202 “Maria” / “Waterman II” / HD202 “Jonas” / “Telco Suez” / “Alk Explorer” / “Iuventa”

HOME

Terug naar boven


KW202 “Maria” / “Waterman II” / HD202 “Jonas” / “Telco Suez” / “Alk Explorer” / “Iuventa

Lengte : 26.94 m
Breedte : 6.74 m
Diepte : 3.16 m
Tonns : 145.54 BRT / 0.00 NRT / GT / NT
Type : motorkotter
Reg.nr. : NLD196200222
Teboekstelling : Haarlem 1316
IMO : 5222354
Roepletters : PFEH / HO2639
MMSI : 372641000
Class (loc) : Dutch S.I. Nr : 12687
Motor : 508 PK Stork Ricardo RHD.218.K bj.1962
Casco : Scheepswerf De Vooruit Zaandam
Bouwnr : 279
Afbouw : Zwitser Katwijk

Gebouwd in 1962 als KW202 “Maria” voor Redeij & HandelsMij. Rijnmond, ingebouwd met een 508 PK Stork Ricardo RHD.218.K;
1963 aanvaring met SCH91 “Jaczon I”;
1969 openbaar verkocht aan Schw. K. Hakvoort Monnickendam en in de vaart als KW202 “Waterman II”;
1971 naar HD202 “Jonas” van H. Post HD en verlengd & hermeten 33.00m / BRT 150.58 en tevens ingericht voor bokkenvisserij (Schw. Vooruit Zaandam);
1973 nieuwe motor 1070 PK Stork Werkspoor Diesel 8.FCHD.240;
1986 tenaamstelling Fa. Gebr. Post HD;
1990 gesaneerd en verbouwd voorr offshore als “Telco Suez” van Telco Marine HD;
02-02-2000 bijna gezonken door lekkage;
2001 naar “Alk Explorer” van Pan Pacific Maritime Co. SA (Alk Diving & Marine Services/Hans de Wilde) Belize;
2002 tenaamstelling Pan Pacific Maritime Co. S.A.;
2016 aangekocht door “Jugend Rettet”, een Duitse jeugdorganisatie en gaat ingezet worden als “Iuventa” om vluchtelingen in/uit de Middellandse Zee te redden;
is anno nu nog als zodanig in de vaart.

Huidige positie:

foto`s: Demarico (20); Frits Aalderink (6-10-11-13); Huib Trommel (15); Jan Alderliefste (12); John van Zijderveld (19-22); KW steeds verder van huis (1-4); Marcel de Vries (14); NDR.de (21); P.J. Dijkstra (7); Rienk Nadema WON3 (18); Truus van Wolferen-Rensmaag (9); Whitedog1 (16-17).
bronnen: Shipdata/De Helderse Visserij/Henk Perdok/KW-Museum – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

3 comments

  1. AR schreef:

    foto 10 en 11 heeft de kotter een gemoderniseerde stuurhut, op foto 12 heeft de kotter nog de houten raamlijsten, deze zou voor foto 10 moeten staan.
    (Bedankt voor de correctie, foto 12 naar voren gehaald-Ronald).

  2. weetut schreef:

    Er waren oorspronkelijk maar 2 “Veronica” kotters, de SCH 106 “Gijsbert Willem” en SCH 107 “Gerritje” van rederij Verweij, de eigenaren van radio Veronica. Deze kotters waren gebouwd in 1964 bij Vooruit in Zaandam. Later werden alle soortgelijke kotters , die gebouwd waren bij Vooruit, Veronica kotters genoemd.
    Bovenstaande kotter, gebouwd als KW 202 “Maria”, was er 1 uit een serie van 4, allen gebouwd in 1962/1963, voor de rederij Rijnmond. De andere kotters waren de KW 201 “Tatjana”, de KW 203 “Wijna” en de KW 204 “Peter Leonard”.
    Financieel ging het niet zo goed met de rederij en in 1964 werd de KW 203 al verkocht als SCH 253 en enkele jaren geleden gesloopt als WD 113 “Deirdre Mairead”. In 1969 ging Rijnmond failliet en werden de andere 3 kotters verkocht. De KW 201 werd later oa de ZK 57 en ging daarna de offshore in voor Ton van de Wal uit Den Helder als “Afrodite”. De KW 202 werd de HD 202 en ging in 1990 de offshore in als “Telco Suez”. De KW 204 werd de HD 204 en via diverse eigenaren tenslotte de TX 27. Deze laatste werd in 2002 uitgeschreven en vaart thans als “Ocean Dancer” en nog regelmatig te zien op de televisie zender National Geograpic

  3. Ouddorp schreef:

    Is dit niet een veronica kotter?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten