VD28 (geen naam) / OD20 “De Vrouw Lena”

HOME

Terug naar boven


VD28 (geen naam) / OD20 “De Vrouw Lena

Lengte : 15.55 m
Breedte : 4.49 m
Holte : 1.80 m
Tonnage : 31.13 BRT / 0.00 NRT / GT / NT
Type : motorkotter
Teboekstelling : Amsterdam 1649
Roepletters : PDPN
Class (loc) : Dutch S.I. Nr : 7541
Motor : 140 PK Kromhout bj.1963
Casco & Afbouw : Scheepswerf de Industrie D. & Joh. Boot Alphen a.d. Rijn
Bouwnr :

Gebouwd in 1937 als VD28 van Kees de Boer VD (“de Corn”), ingebouwd met een 20 PK Industrie;
1944 gevorderd door de Duitse kriegsmarine en in gebruik onder nr. HR 12;
1944 beschoten door de Engelsen en tot zinken gebracht, later gelicht en hersteld;
1948 gekocht door W. van Seeters SL van Bureau Oorlogsbuit in Den Haag en ingeschreven als SL5 “Maria”;
1949 eigenaar E. van Seeters SL;
1955 naar OD20 “De Vrouw Lena” van D. vd Klooster OD, motor 50 PK Kromhout bj.1928;
1956 nieuwe motor 80 PK Kromhout;
1959 nieuwe motor 140 PK Kromhout;
1963 nieuwe motor 140 PK Kromhout;
1970 uitgeschreven;
1977 verbouwd voor recreatie als tweemaster “De Vrouw Lena” van Mr. Ralph McCrossan, thuishaven Upton the Wirral-Merseyside GB;
anno nu nog als zodanig in de vaart.

foto`s: Henk Perdok (1); Jan vd Veen (4); Jos Koenen VD10 (9-10); Kor Sikkema (3); Sander Jongejan (7-8); Sikke Wielstra (5-6); Archief L.C. 1951 (2).
bronnen: shipdata/Henk Perdok/Jos Koenen (VD10) – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

7 comments

  1. Henk Kik schreef:

    Leo,
    Bij een bezoek aan kotterfoto.nl kwam ik de Bru 38 tegen, tot 1951 in eigendom van de firma JL en ST. Kik
    In 1931 is bij N.J.van der Windt in Vlaardingen opdracht gegeven tot de bouw van de BRU 38, opdrachtgever was ST.Kik en erfgenamen.(M.Kik).
    Ik ben in het bezit van een schets van de BRU 38 (bouwnummer 264) en nog meer informatie.

  2. Leo Huijssoon schreef:

    Geen zusterschip inderdaad. Hoewel ik nog steeds aan het speuren ben naar foto’s van de overige 4 zusterschepen, w.o. de “Beatrix, OD-14 etc.) en van historische foto’s van de Jonge Jan (v.h. Mossel BRU-38).
    @Jos : De VD-10 is mij goed bekend, kwam je vaak tegen op het M-Meer/Hoorn.
    Ik zie wel verschillen aan de romp maar het stuurhuis is vrijwel identiek, evenals het golfbrekertje. De OD-17 is ook gevorderd in WOII, en in Parijs teruggevonden met opgeblazen Kromhout (foute startpoging met zuurstof) Ik bezit de briefwisseling daarover zelfs. in ’61 is de huidige Cummins er in gezet.
    Op de site van Sander Doeve staat de OD17 te koop. Daar veel detaills/foto’s te zien.
    Ook op Ouddorp17’s blog wat foto’s en info.
    Na 20 jaar restaureren/reviseren/beulen willen we maar eens wat anders. CU, Leo

  3. jos koenen schreef:

    Leo,
    Ik heb ondertussen jouw schip al gespot op de site van kotterzeilen. We hebben in het verre verleden al eens naast elkaar gelegen in Urk of Staveren. In de verte lijken de OD17 en de VD10 wel op elkaar maar van dichtbij zijn er grote verschillen. Ik zie naar je reactie uit.
    Groet
    Jos Koenen

  4. jos koenen schreef:

    Leo,
    De OD20 was daarvoor SL5 maar in 1937 gebouwd als VD28 en geen zusterschip van jouw OD17 maar van mijn VD10. De VD10 is in Makkum bij Amels gebouwd maar moest naar Boot in Alphen aan de Rijn waar de Industrie-motor moest worden ingebouwd. Omdat men de VD10 zo mooi gelijnd vond, heeft Boot hem nagemaakt. De VD28 is in 1940 door de Duitsers in beslag genomen, door de Engelsen beschoten, gezonken en daarna weer gelicht. Na de oorlog als oorlogsbuit verkocht aan Klooster. Verder heb ik nog niet veel kunnen achterhalen behalve dat het schip nu in een haven aan de Engelse NW-kust ligt. Ik ben benieuwd naar hoe jouw schip eruit ziet. Voor afbeeldingen van de VD10 kan je op deze site terecht. Desgewenst stuur ik je een foto van de VD28 zoals die er nu bij ligt.
    Groet
    Jos Koenen
    joskoenen@hotmail.com

  5. Sander Jongejan schreef:

    dit kottertje is later verbouwd tot 2 master en lag vorig jaar nog in Avoch in Schotland,werd in 2007 voor 48.000 euro te koop aangeboden.
    Overigens, de kotter is gekocht door een Engelsman die bijna met pensioen gaat.
    Hij was in september druk bezig alles te verbouwen om in de toekomst de wereld te verkennen!

  6. L.B.Huijssoon schreef:

    De OD-20, lijkt erg op de OD-17 van Kik ( vd windt Vlaardingen 1929 )
    De OD-17, “Jonge Jan”, voorheen BRU-38, de “mossel”, is als pleziervaartuig ( 2 mast-zeilkotter ) in mijn bezit sinds 1990.
    gezien de romp zou de OD-20 een zusterschip van de OD-17 kunnen zijn.
    kan iemand mij meer info geven ?
    Leo Huijssoon, Amsterdam

  7. Jos Koenen schreef:

    Wie weet waar de OD20 zich op dit moment bevindt?
    Het is namelijk het zusterschip van mijn eigen schip de VD10.
    Het is in 1937 bij Boot in Alphen aan de Rijn gebouwd voor C. de Boer uit Volendam en heeft tot de oorlog gevist onder VD28. In beslag genomen door de Duitsers, beschoten, gezonken, gelicht en na de oorlog als SL5 en later als OD20 in de visserij geweest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten