“Salina”

HOME

Terug naar boven



Salina

Lengte : 26.80 m
Breedte : 6.22 m
Holte : 2.88 m
Tonnage : 105.79 BRT / 0.00 NRT / 93 GT / NT
Reg. nr : DEU400750101
Imo : 5012278
Roepletter : PCNC (KW90)
Class (loc) : Dutch S.I. Nr : 11544
Motor : 330 PK Industrie 6.D.6 bj.1959
Casco & Afbouw : Scheepswerf Seijmonsbergen “Concordia” Amsterdam
Bouwnr : 625

Gebouwd in 1959 als KW90 “Alnilam” voor NV Visserijmaatschappij Orion KW, afm. 26,40 x 6,30 x 3,10m / BRT 105,79 en ingebouwd met een 330 PK Industrie 6.D.6;
1970 naar HF558 “Teutonia” van H. Kois Finkenwerder;
later vernummerd in SC29 “Teutonia” van zelfde eigenaar;
1987 naar SH7 “Teutonia” van zelfde eigenaar;
1989 naar SC29 “Wiko II” van Kowi Zeevis BV, afm. 26,80 x 6,22 x 2,88m / GT 93;
1993 naar WR61 “Zeemeeuw” van Kowi Zeevis BV WR;
1996 gesaneerd en naar recreatie als “Salina” van Rob Pronk;
anno nu nog als zodanig in de vaart, eigenaars Barend Otten en Simone le Noble, ligplaats Beverwijk (binnenkort Lelystad).

foto`s: Pieter Beer; Barend Otten en Simone le Noble.
bronnen: shipdata/Abelforte/Henk Perdok/reacties – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

10 comments

  1. Robert Pronk zegt:

    De ‘SALINA’ is verkocht aan liefhebbers uit A’dam.
    Onlangs is ze vertrokken vanuit Spijkenisse naar IJmuiden voor een onderwaterinspectie en ‘knippen en scheren’.
    Uiteindelijk zal ze ligplaats nemen in Beverwijk.
    Ik wens de nieuwe eigenaren alle geluk en plezier met dit mooie schip !

  2. Rob Pronk zegt:

    Voor zover ik weet is deze kotter inderdaad gebouwd in A´dam in 1959 als KW90. Er staat een Industrie dieselmotor in type 6D6 van 330 pk, 500 omw./min. met Kuypers keerkoppeling 2 op 1.
    Na lang zoeken naar dit type schip kwam ik viavia in contact met de toenmalige eigenaar de hr.Rob Posthumus van Kowi zeevis bv.
    De kotter lag toen al enige tijd tegen de kade in de haven van Den Oever en de jeugd was ook al aan boord geweest om het een en ander te slopen.
    Waarschijnlijk heeft dit bijgedragen in de beslissing om het schip te verkopen. Ik werd de gelukkige (hobby)eigenaar en heb nog zeker een maand of 6 liggen repareren en proefdraaien(regelmatig een paar dagen naar Den Oever) totdat alles in orde was voor de tocht naar Spijkenisse.
    De tocht is goed verlopen, alleen was de kotter niet vooruit te branden vanwege de “baard”. Sindsdien ben ik regelmatig bezig met het opknappen van het schip.
    De bedoeling is om de kotter zo origineel mogelijk te houden, maar het is een grote klus.
    De lier is eraf gehaald, want het was een bonk roest en woog ruim 4 ton. In de plaats heb ik toen een hydraulisch kraantje gezet vanwege enige compensatie in gewicht. Achterop stond een nettenrol welke kort na aankomst in Spijkenisse is verwijderd.
    Ik ben aan boord in oude papieren de namen “Teutonia”,”SC 29″,en “WR 61″tegengekomen, dus jullie zitten goed!
    Volgens de informatie die ik heb heeft het schip een periode onder Duitse vlag gevaren voor “Wiko” (ik denk de Duitse vestiging van “Kowi”.)en is toen weer naar Nederland gehaald.

  3. WR Viking zegt:

    Nee Piet ik heb hier niet op gevaren, ik zat op de WR 36 van Stef Poortman toen jij bij Kees v/d Mark op de WR 2 voer. Later heb ik nog even op de WR 225 gevaren.
    Ik kom je ook nog wel eens tegen op de haven van Noever, dus dan maken we wel weer een praatje.

  4. P. Beer zegt:

    WR Viking, ik moet zeggen dat hij mij ook wel bekend voor kwam maar ik had hem meer in IJmuiden geplaats en niet op WR. In mijn beleving lag bij bij van Laar voor de deur.
    Ik herken er wel de “Katwijke” bouw in en zag er ook wel aan dat hij in de “kabeljouw tijd”actief moest zijn geweest. Maar SC 29 had ik niet achter gezocht. Bedankt voor de oplossing in elkgeval. Heb jij er nog op gevaren????

  5. WR Viking zegt:

    Jan heeft gelijk, toen de kotter op Wieringen kwam was het SH 7 en is toen vernummerd in SC 29.

    Pietje Beer moet beter weten want deze kotter heeft jaren bij de CIV in Den Oever voor de kant gelegen.
    Je hebt hem destijds van 2 kanten bekeken, vanaf de wal en vanuit je blauwe bootje.
    De kotter stond in de periode ingeschreven als WR 61 ZEEMEEUW.

    Op Shipdata kom je niets tegen van de SC 29 omdat de database lang niet compleet is.

  6. jan zegt:

    volgens in my boek ook het nummer hf 558 teutonia
    in 1988 sh 7 teutonia

    ex kw 90

  7. P. Beer zegt:

    Dat hij de span visserij heeft gedaan klopt wel te zien aan de galgen op de kombuis.

  8. P. Beer zegt:

    Als ik op shipdata kijk lijkt hij veel op de HA 29. Van de SC 29 kom ik op shipdata niets tegen. Ik herken het schip ook niet. Ben toch ook een Wieringer.

  9. jan zegt:

    heeft tie ook niet het nummer SH 7 GEHAD

  10. WR Viking zegt:

    Deze kotter in 1959 gebouwd als KW 90 ALNILAM voor NV Visserijmaatschappij Orion en in 1970 verkocht naar Duitsland. Heeft in het laatst gevaren als SC 29 WIKO II.

    SC 23 WIKO I was de spanmaat en is als D 578 RESOLUTION verkocht naar Ierland waar het later is uitgebrand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *