KW90 “Alnilam” / SH7 “Teutonia” / SC29 “Wiko II” / “Salina”

HOME

Terug naar boven


KW90 “Alnilam” / SH7 “Teutonia” / SC29 “Wiko II” / “Salina

Lengte : 26.80 m
Breedte : 6.22 m
Holte : 2.88 m
Tonnage : 105.79 BRT / 0.00 NRT / 93 GT / NT
Reg. nr : DEU400750101
Imo : 5012278
Roepletter : PCNC / DAHT /
Class (loc) : Dutch S.I. Nr : 11544
Motor : 330 PK Industrie 6.D.6 bj.1959
Casco & Afbouw : Scheepswerf Seijmonsbergen “Concordia” Amsterdam
Bouwnr : 625

Gebouwd in 1959 als KW90 “Alnilam” voor NV Visserijmaatschappij Orion KW, afm. 26.40 x 6.30 x 3.10m / BRT 105.79 en ingebouwd met een 330 PK Industrie 6.D.6;
1970 naar HF558 “Teutonia” van H. Körs Finkenwerder;
19?? vernummerd in SC29 “Teutonia” van H. Körs Finkenwerder;
1987 naar SH7 “Teutonia” van H. Körs Finkenwerder;
1989 naar SC29 “Wiko II” van Kowi Zeevis BV (Rob Postumus WR), v.v. shelterdeck en hermeten afm. 26.80 x 6.22 x 2.88m / GT 93;
1993 naar WR61 “Zeemeeuw” van Kowi Zeevis BV WR;
1996 uitgeschreven en verbouwd voor recreatie als “Salina” van Rob Pronk Spijkenisse;
2010 eigenaars Barend Otten en Simone le Noble, ligplaats Lelystad;
anno nu nog als zodanig “in de vaart”.

foto`s: Aad vd Zwan (16); Barend Otten/Simone le Noble (13-14-15); Pieter (1-2); Pieter Beer (8-9-10-11-12); SCH-Haven (3-4); Sikke Wielstra (6-7).
bronnen: shipdata/Abelforte/Henk Perdok/reacties – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

3 comments

  1. Rob Pronk zegt:

    Voor zover ik weet is deze kotter gebouwd in A´dam in 1959 als KW90. Er staat een Industrie dieselmotor in type 6D6 van 330 pk, 500 omw./min. met Kuypers keerkoppeling 2 op 1.
    Na lang zoeken naar dit type schip kwam ik viavia in contact met de toenmalige eigenaar de hr.Rob Posthumus van Kowi zeevis bv.
    De kotter lag toen al enige tijd in de haven van Den Oever en de jeugd was ook al aan boord geweest om het een en ander te slopen.
    Waarschijnlijk heeft dit bijgedragen in zijn beslissing om het schip te verkopen. Ik werd de gelukkige (hobby)eigenaar en heb nog zeker een maand of 6 liggen repareren en proefdraaien (regelmatig een paar dagen naar Den Oever) totdat alles in orde was voor de tocht naar Spijkenisse.
    De tocht is goed verlopen, alleen was de kotter niet vooruit te branden vanwege de “baard”. Sindsdien ben ik regelmatig bezig met het opknappen van het schip.
    De bedoeling is om de kotter zo origineel mogelijk te houden, maar het is een grote klus.
    De lier is eraf gehaald, was een bonk roest en woog ruim 4 ton. In de plaats heb ik toen een hydraulisch kraantje gezet vanwege enige compensatie in gewicht. Achterop stond een nettenrol welke kort na aankomst in Spijkenisse is verwijderd.
    Ik ben aan boord in oude papieren de namen “Teutonia”, “SC29″ en “WR61″ tegengekomen en heeft het schip een periode onder Duitse vlag gevaren voor “Wiko” (ik denk de Duitse vestiging van “Kowi”) en is toen weer naar Nederland gehaald.

    Update:
    2010 is de “Salina” verkocht aan liefhebbers uit A’dam.
    Onlangs is ze vertrokken vanuit Spijkenisse naar IJmuiden voor een onderwaterinspectie en ‘knippen en scheren’.
    Uiteindelijk zal ze ligplaats nemen in Lelystad.
    Ik wens de nieuwe eigenaren alle geluk en plezier met dit mooie schip!

  2. P. Beer zegt:

    Ik moet zeggen dat hij mij ook wel bekend voor kwam maar ik had hem meer in IJmuiden geplaatst en niet op WR. In mijn beleving lag bij bij van Laar voor de deur.
    Ik herken er wel de “Katwijke” bouw in en zag er ook wel aan dat hij in de kabeljauwtijd actief moest zijn geweest. Maar SC29 had ik niet achter gezocht.

  3. WR Viking zegt:

    Toen de kotter op Wieringen kwam was het SH7 en is toen vernummerd in SC29.
    Heeft jaren bij de CIV in Den Oever voor de kant gelegen en stond in die periode ingeschreven als WR61 “Zeemeeuw”.
    Op SD kom je niets tegen van de SC29 omdat de database lang niet compleet is.

    SC23 “Wiko I” was de spanmaat en die is als D578 “Resolution” verkocht naar Ierland waar de kotter later is uitgebrand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *