O82 / OL18 “St. Antoine” / WL18 “Vrijheid”

HOME

Terug naar boven

>


O82 / OL18 “St. Antoine” / WL18 “Vrijheid

Lengte : 14.50 m
Breedte : 5.00 m
Holte : 2.25 m
Tonnage : 31.00 BRT / 0.00 NRT / 40 GT / NT
Type : garnalen(hek)kotter
Reg. nr : BEL010821987
Imo : 8431803
Roepletters : PIIW
MMSI : 245504000
Mob. : 06-51256495
Inmarsat C : 424550410
Emailadres : wl18@live.nl
Class (loc) : Dutch S.I. Nr :
Motor : 300 PK Mitsubitshi 6024-ICE1 bj.2000
Casco : West-Vlaamse Scheepswerven Oostende
Bouwnr :
Afbouw : W. Richter Uitdenbogaard Maassluis

Gebouwd in 1987 als O82 “St. Antoine” voor BVBA St Antoine Oostende, ingebouwd met een 188 PK Daf DKA.1160.M;
29-07-1992 gekapseisd en gezonken:
“Het schip was op 28 juli 1992 s’avonds uitgevaren om de visserij te bedrijven ongeveer 12 mijl uit de kust. Het weer was ideaal. In de vroege morgen van 29 juli 1992, omstreeks 03.30u werd bij het halen van de netten, met de beide gieken 45° getopt, vastgesteld dat er veel stenen en zand in de netten zaten. Het stuurboordnet was zwaarder en werd eerst gewonden, waarbij het schip direct zwaar over stuurboord is beginnen hellen, in die mate dat er water in het schip liep en de bakboordgiek op een moment ook is beginnen overhellen. Het schip is zeer vlug gekapseisd. Matrozen Ryckman, Santens en lichtmatroos Pauwaert, die aan dek stonden, zijn in het water terechtgekomen en aangezien het schip omgekeerd bleef drijven konden ze op de kiel klimmen. Pas na enige tijd, toen het licht werd, werden ze door een loodsboot opgemerkt die hen opgepikt heeft. Van schipper Freddy Deley was geen spoor te bekennen en duikers van de Zeemacht werden met een helikopter ter plaatse gedropt en ook de omgeving werd afgezocht, maar zonder resultaat. Na 6 uur werd de zoekactie gestaakt. Het stoffelijk overschot van de schipper werd 16 dagen later t.h.v. Nieuwpoort op zee geborgen.
1992 gelicht en opgelegd te Oostende;
1994 naar OL18 “St. Antoine” van J. Post Anjum;
1995 naar WL18 “Vrijheid” van J. Post Anjum en verlengd (Foppen LE) en hermeten afm. 17.90m / 40 GT;
1997 nieuwe motor 239 PK D.A.F.;
2000 nieuwe motor 300 PK Mitsubitshi;
2011 nieuwe schroef 4-blads van Voorden Ø 1300 mm;
2014 schroef gerepareerd en hoofdmotor gereviseerd (Sch.werf Hoekman Urk);
2016-2017 verlengd en hermeten 20.86m / GT 50;
Is anno nu nog in de vaart maar staat TE KOOP bij de Elburger.

Huidige positie:

Eigenaar : WL 18 Vrijheid (J. Post)
Adres : De Veiling 10
PC & Plaats : 9101 ZN Dokkum
Tel : 06-51256495

foto`s & film: Eksberg (Film 1); G.J. Bolt (15); Henk Perdok (17-18); Jan vd Veen (20-21-22); Jean-Pierre van Elverdinghe (1-2-3-4-5); Marcel de Vries (23-24); Michiel de Vries (13); Sikke Wielstra (6-7-8-9-10-11-16-19); Willem Toering HA62 (12-14).
bronnen: shipdata/Henk Perdok/Gert-Jan Bisschop – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

One comment

  1. Ronald schreef:

    Op foto 7, genomen tijdens verbouwing op Lemmer in 1995, is de kotter geregistreerd als OL18.
    Dat nummer heeft er echter nooit op gestaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten