UK31 “Prins Willem Alexander” / VD73 “Afra Cornelia” / VD54 “Nellie” / UK27 “Verwachting”

HOME

Terug naar boven





UK31 “Prins Willem Alexander” / VD73 “Afra Cornelia” / VD54 “Nellie” / UK27 “Verwachting

Lengte : 26.04 m
Breedte : 6.42 m
Holte : 2.65 m
Tonnage : 98.10 BRT / 33.08 NRT / GT / NT
Type : motorkotter
Reg. nr : NLD196700618
Imo :
Roepletters : PCES / PGEO / PIFN
Class (loc) : Dutch S.I. Nr : 14325
Motor : 630 PK Caterpillar bj.1985
Casco : Holland Launch Zaandam
Bouwnr : 410
Afbouw : A. & L. Hoekman Urk

Gebouwd in 1967 als UK31 “Prins Willem Alexander” voor E. Kramer Urk, ingebouwd met een 540 PK Kromhout 8.F.240;
1973 naar VD73 “Afra Cornelia” van Fa. Gebr. Schilder VD;
1985 nieuwe motor 630 PK Caterpillar;
1987 naar GO63 “Ningentje Jannetje” van Fa. de Vogel GO;
1987 naar VD54 “Nellie” van C.J. Kes VD;
1990 naar UK27 “Verwachting” van W.J. Langman Urk;
1994 gesaneerd en opgelegd voor verkoop;
1995 casco verbouwd tot rondvaartboot “Koningin Emma” van Jumelet YM en de bovenbouw staat bij het Zee en Havenmuseum YM.

foto`s & films: C. Hameeteman (17); Henk Perdok (1-4-15-19); Jan vd Veen (8-10); Jane023 (21); Marcel de Vries (20); Meindert de Boer (2); Roel van Slooten (7-11-16); Sikke Wielstra (6-9-12-13-14-18); UrkopdeTV (Film 1-2-3); Archief L.C. 1974 (3).
bronnen: shipdata/Henk Perdok/Meindert de Boer – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

3 comments

  1. Tom de Jong schreef:

    Ik ben Tom de Jong, medewerker Memorial museum 40-45 in Aldeboarn (Heerenveen).
    De reden van dit bericht is:
    Sinds kort zijn wij in het bezit van een 3 blads propellor.

    Dit is wat wij weten:
    Ergens in de jaren 70 is de prop opgevist en in Harlingen gebracht, later lag hij daar te koop bij een handelaar.

    Uit de Leeuwarder krant van 4 mei 1974 vond ik het volgende artikel:

    UK 31 viste oude vliegtuigmotor op

    TERSCHELLING
    De bemanning van de UK 31 Prins Willem Alexander
    heeft tijdens het tongvissen ten noorden van Terschelling een vliegtuigmotor opgehaald Deze werd in Harlingen verkocht aan de heer P de Boer die het motornummer opgaf aan de heer Gerry J Zwanenburg te Baarn, oud-Harlinger en identificatie en bergingsofficier bij de luchtmacht Deze wist meteen dat de motor heeft toebehoord aan een Halifax bommenwerper uit de tweede wereldoorlog.
    Door een andere Urker kotter werd een aluminium driebladige propellor opgevist.

    Wie kan mij hier meer over vertellen? Want het gaat mij uiteraard om die andere kotter, de kans is groot dat het om onze prop gaat. Misschien kom ik meer te weten via iemand van de UK31.

    Of misschien is dit verhaal bij jullie wel bekend en kunnen jullie mij hierover mailen.

    m.v.g. Tom de Jong

  2. juut schreef:

    Wijlen Evert Kramer was nog maar net goed en wel in de vaart toen de oliecrisis toesloeg.
    De quotering werd ook een feit en hijzelf kreeg toen hartklachten.
    De dokters gaven toen het advies om de zaak van de hand te doen.
    Wat de heer Kramer toen ook ter harte nam.
    Trouwens opvallend dat van alle mensen die je in het filmpje ziet er nog maar 1 in leven is.
    Riekelt van Veen, de latere schipper/eigenaar van de UK 59

  3. Jan schreef:

    Kramer heeft het over een nieuwbouw kotter die in de vaart gaat komen.
    Weet iemand waarom hij dit schip maar een jaar gehad heeft??

    Groeten Jan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten