UK48 “Nova Cura” / “Taurus Six” / “Poolster”

HOME

Terug naar boven


UK48 “Nova Cura” / “Taurus Six” / “Poolster

Lengte : 19.50 m
Breedte : 5.41 m
Diepte : 2.17 m
Tonnage : 49.57 BRT / 0.00 NRT / GT / NT
Type : motorkotter
Reg. nr :
Teboekstelling : Gorinchem 334
Imo :
Roepletters : PGKF / PC3337
MMSI : 244130026
Class (loc) : Dutch S.I. / Bureau Veritas Nr : 11443
Motor : 190 PK Kromhout 3.F.240 bj.1959
Casco & Afbouw : NV Scheepswerf De Hoop Hardinxveld
Bouwnr :

Gebouwd in 1959 als UK48 “Nova Cura” voor Fa R. Bakker & Zn Urk, ingebouwd met een 190 PK Kromhout 3.F.240;
1964 eigenaar/tenaamstelling Gebr. J.F. & J. Bakker Urk;
1971 eigenaar F. Bakker Urk;
197? naar “Vrouwe Wilhelmina” van ?;
198? naar offshore als “Taurus Six” van Seateam HD, Loa 21.00m en motor 380 PK G.M., reg. Port Villa Vanuatu Isl.;
19?? eigenaar Cees Sluiter HD;
1992 verkocht naar recreatie als “Poolster” van Wally & Corry Kloos;
1999 eigenaar P. van Efferen A`dam, ligplaats Spaarndam;
2018 eigenaar Marcel Kloos en opnieuw verbouwd;
Is anno nu nog als zodanig in de vaart.

Huidige positie:

foto`s: Bram Pronk (16); Flerik Bakker (1-8); Henk Perdok (13); Jan Alderliefste (18); Meindert de Boer (2); Peter Beentjes (17); Pieter (4-5-6); Rienk Nadema WON3 (9-14); Ronald Ribbe (19-20); Sam vd Slikke (15); Willem Romkes (3); Archief L.C. 1964-1969 (7-10).
bronnen: shipdata/Meindert de Boer/reacties – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

21 comments

  1. wally Kloos schreef:

    Beste allemaal,de Poolster ex UK 48 ,Taurus six is nov 2018 aangekocht van Peter v Efferen door Marcel Kloos,eerst vd zomer bij Damen Texel in het dok geweest en gekeurd door Register Holland,Poolster geheel van binnen gestript en weer aan het opbouwen, voor de 2e maal door Marcel Kloos met de zelfde ligplaats te Spaarndam,dus de Poolster voor de 2e maal bij de Fam Kloos.
    Wij zouden graag weten of iemand weet,waar en door wie het schip is omgebouwd van UK 48 naar Taurus six

    • Ronald schreef:

      Hallo Wally,
      Bedankt voor de update betreffende de Poolster, goed te lezen dat ze weer in de familie is.
      Ik kan helaas nergens vinden waar de verbouwing van UK48 naar Taurus Six geweest is.

  2. meindert schreef:

    Ik vraag me af of dit vaartuig wel de UK 48 is geweest. Dit vaartuig heeft ook wel eens in de Urker haven gelegen en dan was er wel eens discussie welke kotter. Als je nu eens aan de BBkant van de kotter kijkt zie de halfronden voor de bordenbescherming op de huid anders aangelast bij de achtersteven als bij de Poolster. Ik kan me niet voorstellen dat door een andere eigenaar dat is verandert ! de UK 48 was de enigste kotter van de serie (voor Urk zijn er wel een tiental van deze kotters gebouwd) die dat zo had. De Poolster is wel een vaartuig uit deze 49 brt serie. Maar welke??

  3. Jaap Blaauboer schreef:

    IK heb er nog op gevaren in 1983 was toen de Taurus six van de firma Sea Team stond een 360 PK GM in hij hete daar voor de Vrouwe Wilhelmina.daarna aan kees sluiter verkocht, is volgens mij nooit van Gijs Boon geweest

  4. A.Roeleveld schreef:

    Ik heb 3 jaar als kapitein voor Gijs gevaren, hij had toen 3 schepen, de Frans Nearebout, de Marie Louise en de Safety Patrol waar ik zelf kapitein op was.
    Er is in 1990 inderdaad het dekhuis van de HD 99 op gekomen en het casco is toen verkocht aan Mark vd. Zee uit West Zaan.
    In 1993 ging hij failliet en de Safety Patrol ging aan de ketting in Lerwick. later na vrijkoping heb ik hem op gehaald en naar Scheveningen gebracht.
    Daarna is ie in februari 1994 vertrokken naar Afrika waar hij nog 1 jaar offshore werk heeft gedaan met de CECO SAPHIRE, is daar na niet meer door de keuring heen gekomen .
    Ik heb Gijs in 1999 nog èèn keer gezien in Gabon waar hij met de Safety Patrol passagiers vervoerde maar het schip was toen al half gesloopt..

  5. wally Kloos schreef:

    Wij hebben hem inderdaad van Kees Sluiter gekocht, die wij op Aruba hebben leren kennen. We zijn 3 jaar bezig geweest om hem in de staat van nu te krijgen en inderdaad heeft mijn zoon het meeste eraan verbouwd.
    Marcel Kloos zit wel bij Treffers maar is geen familie.
    Bij de koop was niemand van Treffers aanwezig, wij hebben de Taurus six de naam Poolster gegeven en ligt nog steeds in Spaarndam.
    Wij hebben nog steeds een boek vol foto`s van de Poolster en de verbouwing en het klopt dat het de UK48 is geweest, als het goed is heb ik daar nog een zw foto van.

  6. c.harteveld schreef:

    In de Offshore ,,Marie Louisa”

  7. c.harteveld schreef:

    IJm-16,,Marie Louise” ex.K.F.K.
    Verbouwd 1959 Bodewes te Franeker meetbr.11710
    Brt.76.37
    23.95 x 6.33 x 251
    300 Pk.Crossley’46
    Red.,,IJmond
    1-1973 Purmerend ,,Marie Louise 2”
    Quard vessel flag United Kingdom

  8. Nieuwedieper schreef:

    De Protector was gebouwd als GO 9 voor Groenendijk.
    Vaart nu als Bay Protector, ik meen vanuit Brixham.

  9. ex schreef:

    Marie Cecile inderdaad, ik twijfelde nog over de naam maar het klopt als een zwerende vinger.
    Gisteren sprak ik iemand die me vertelde dat zelfs de Protector van Roel F. nog vaart in de offshore, In Engeland?
    Welke ex (hek)kotter was dat?

  10. Arie Mol schreef:

    Ik zou wel eens een foto willen zien van de 333 met het dekhuis van de HD99… Heeft iemand die?

  11. Nieuwedieper schreef:

    Gijs Boon had inderdaad de Marie Louise en later ook nog de Marie Cecile (ex UK 79)
    Later kocht hij de SCH 333 en plaatste daar het dekhuis van de HD 99 op. Dit schip kwan in de vaart als “Safety Patrol”.
    Dit schip staat nu ergens in Gabon op het strand, als wrak.
    Gijs is eind verleden jaar overleden.

    Er staat mij iets bij, dat die Taurus-Six ook nog een andere naam gehad heeft, toen hij in de off-shore aktief was.

    En Cor, buiskappen kun je er ook weer afbranden hoor.

  12. ex schreef:

    Is ook nog in bezit van Cees Sluiter geweest evenals van Gijs Boon, in beide gevallen als chaseboot Taurus Six. Daarna volgens mij van Wally en Corry Kloos geweest en die hebben hem in de huidige staat gebracht, de laatste jaren eigendom van P. van Efferen uit Amsterdam.
    Het zou best kunnen dat Wally en Corry hem via Treffers gekocht hebben, daar hun zoon vele jaren bij Treffers werkzaam was.
    Die Gijs Boon is bij mij weten ook nog een tijdje eigenaar geweest van de toenmalige HD99 (gezonken geweest en nu in gebruik als zeil/charterschip).
    Wat me ook nog bij staat is dat in de tijd dat Boon eigenaar was hij ook nog een andere voormalige kotter in gebruik had, en alle bij de schepen waren zwart met wit geschilderd.
    De naam van die andere was toen Marie louise of zo iets .
    Maar welke kotter dit geweest is weet ik niet, misschien dat nieuwedieper meer weet.

  13. Cor schreef:

    De UK48 had een buiskap. De opbouw is in zijn geheel niet origineel als dit de voormalig UK48 zou zijn.

  14. Ronald Ribbe schreef:

    Heren Bedankt.
    Het vaartuigje ligt al een week in Breskens bij de jachtwerf.
    Foto’s heb ik gemaakt in Vlissingen waar ze de sluis uitgevaren kwam.
    Heeft dan nog iemand een idee waar het stuurhuis vandaan komt of is dat eigenbouw?
    Want als ik zo naar die ene foto kijk is die ook niet origineel.

  15. Nieuwedieper schreef:

    Dit is inderdaad de voormalige UK 48. Heeft jarenlang vanuit Den Helder in de off-shore gewerkt.

  16. N.Janse schreef:

    Lag in Breskens vorige week.

  17. c.harteveld schreef:

    Zou het de Uk-48,,Nova Cura”kunnen zijn
    Geb.1959 de Hoop Hardinxveld
    Brt.49.57 19.50 x 5.41 x 2.17
    190 Pk kromhout’59 3f240
    Eig.Bakker
    21-5-1971 pleziervaartuig
    ,,Taurrus Six” Port Villa
    ,,Poolster”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten