UK242 “Vertrouwen” / UK116 “Deus Gubernator” / YM35 “Corrie” / WY109 / SO864 “Trudella”

HOME

Terug naar boven


UK242 “Vertrouwen” / UK116 “Deus Gubernator” / YM35 “Corrie” / WY109 / SO864 “Trudella

Lengte : 19.00 m
Breedte : 5.23 m
Holte : 2.17 m
Tonnage : 48.36 BRT / 0.00 NRT / 41 GT / NT
Type : (ex)motorkotter
Reg. nr : IRL000I11373
Teboekstelling : Zwolle 1339
Roepletters : PDOZ / PIBL
Class (loc) : Dutch S.I. Nr : 6861
Motor : 100 PK Brons bj.1946
Casco & Afbouw : Scheepswerf Jac. Bodewes Hoogezand
Bouwnr :

Gebouwd in 1946 als UK242 “Vertrouwen” voor L. Bos Urk, ingebouwd met een 100 PK Brons;
1949 naar UK243 “Vertrouwen” van P. Bos;
1955 naar UK24 “Deus Gubernator” van G. & T. de Boer Urk;
1960 eigenaar G. de Boer Urk;
1963 naar UK116 “Trijntje” van C. Kramer Urk;
1963 naar UK116 “Deus Gubernator” van A. Woord Urk;
1970 eigenaar J. Woord Urk;
1971 eigenaar erven Woord Urk;
1971 naar YM35 “Corrie” van W. Schaap & A. Bruisschaard YM;
1971 verkocht aan Gordon Gillies Dunoon Schotland;
– naar WY109 “Trudella” van George Atherton GY;
1980 eigenaar Manus Boyle Killybegs;
1990 naar SO864 “Trudella” van Nicholas Murphy Dunmore East IRL en verbouwd, os stuurhut naar voren gebracht en andere motor 285 PK Volvo Penta, hermeten 19.24 / GT 41;
2001 eigenaar Brian Crummy Dunmore East;
2008 uitgeschreven en verbouwd in Malahide door Bill Heffernan tot luxe motoryacht “Trudella”, motor 300 PK Volvo Penta;
anno nu nog als zodanig in de vaart.

foto`s: Cian Brosnan (10-11); Dunmore (12-17); Fishing News (13-14-15); Frits Aalderink (3); Jan van Welie (8); Jurie vd Berg (2); Meindert de Boer (1-5); Salvador de la Rubia (18-19-20); Sikke Wielstra (5); Tony (16).
bronnen: Meindert de Boer/Fishing News/Hylke Smits – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

16 comments

  1. Juut schreef:

    Foto nr 3 hoort hier niet tussen. Dat is de 242 welke gebouwd is in 1936 te Zwartsluis op de werf van Apperloo, Uitgerust met een 100 pk Deutz is deze kotter (1e nieuwbouwkotter, anderen 2e hands) in de oorlog in Duitse dienst verloren gegaan. Door Russische vliegtuigen in de Oostzee gebombardeerd en gezonken.

    • Ronald schreef:

      Bedankt voor de correctie Juut, foto is verwijderd en zal tzt bij het juiste item geplaatst worden.

      • Juut schreef:

        Tussen haakjes staat nieuwbouw. Deze 242 was in 1936 de 1e nieuwbouwkotter voor de Urker vloot. De anderen in die tijd allemaal 2e hands, alhoewel in een enkel geval zo goed als nieuw.

  2. jana schreef:

    de ym 35 corrie is naar ierland gegaan

  3. juut schreef:

    UK 242 van Leen Bos die voorop staat de foto hangt bij mijn maat in huis dit is een kleinzoon van de man op de foto, foto is gemaakt in de strenge winter van 1947.
    gebouwd in 1946 bij Bodewes Hoogezand en uitgerust met een 100 pk Brons.

    • Ronald schreef:

      Bedankt Juut, is dat exact dezelfde foto of staat het nummer wellicht er nog bij op??
      Ik heb helaas niet meer foto`s of data/historie van deze kotter dus alles is welkom.

    • Jan van Welie schreef:

      CV. Viss. Onderneming Haarlem te Heemstede.
      52 brt en 105 pk Werkspoor.

      • Ronald schreef:

        Jan, ik weet niet goed wat ik met jouw reactie moet, zou je dit nader kunnen verklaren?

        • weetut schreef:

          Dat kan ik wel Ronald, die gegevens horen bij de YM276. Ik heb bovenstaande foto overigens ongeveer 20 jaar geleden gekocht of gekregen in het museum te IJmuiden onder vermelding dat het de IJM276 was, maar ik was er niet bij dat de foto werd gemaakt.

  4. weetut schreef:

    YM276 “Haarlem I”

    • Ronald schreef:

      Ik denk dat niemand (die nu de site bezoekt) erbij is geweest maar we zijn nog wel 2 jaar kwijt, van 1946 tot 1948.
      Ik heb ingevuld dat de kotter gebouwd is voor L. Bos Urk maar in de boeken staat ie pas in 1948 op naam van Bos. Zou de kotter gebouwd kunnen zijn als YM276 “Haarlem I” / “Dirk” en na 2 jaar verkocht zijn naar Urk?

      • weetut schreef:

        Ronald zoals je al zei, bijna niemand van de lezers van deze site is er bij geweest. Ik weet alleen dat de Haarlem kort na het in de vaart komen in 1946 is verkocht en de naam Dirk kreeg. Ook die naam heeft hij niet lang gehouden en werd weer door verkocht. De verdere historie weet ik niet. In de jaarboekjes die ik heb staat dit schip in 1950 nog steeds als Haarlem I, maar ik weet dat dat niet klopt. Laten we het houden op de historie die hier staat vermeld en de discussie sluiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten