EH112 “Atje” / BIW3 “Alida Cornelia” / “Callista”

HOME

Terug naar boven

Historie van de EH112 “Atje” / BIW3 “Alida Cornelia” / “Callista

In 1959 is de EH112 opgeleverd aan de heer J.G. Klaassen Enkhuizen als zijnde een stalen motorkotter met de scheepsnaam “Atje” en geregistreerd als “520V Alkm. 1960”. Dit registratienummer is in het achterdek ingeslagen tussen het achterpiek luik en de verschansing.

De scheepswerf was Scheepswerf “Voorwaarts” TH. Van der Beldt Zuiderstraatweg 89 West Graftdijk.

De UK39 en de EH45 zijn van hetzelfde type en zijn ongeveer ook in deze periode gebouwd. De EH45, welke een ander boeg heeft, ligt in originele staat in de museumhaven van Elburg.
De bouwsom voor het kale casco (dus zonder motor, intimmering etc.) was destijds Fl. 28.000.
De eerste motor was een 1 cilinder Industrie diesel met een vermogen van 24 PK. De bijbehorende trekkracht bedroeg 840 kg.
In ± 1961 is bij de firma Jan Krikke aan de Brugstraat Enkhuizen de Industrie dieselmotor vervangen door een Volvo Penta MD.96 van 133 PK. Achter deze motor was een Twin-Disc MG 165 mechanische keerkoppeling geplaatst.

Begin jaren tachtig is het schip overgegaan naar de VOF Sanders-Zwarthoed en kreeg als visserij nummer BIW3 “Alida Cornelia”. De thuishaven werd dus nu Broek In Waterland (BIW)

Eind jaren tachtig is het schip vervolgens via bemiddeling van scheepsmakelaar F. Poepjes aan H. van Putten uit IJmuiden verkocht, visserijnummer en scheepsnaam bleven onveranderd.
In Harlingen zijn aanpassingen verricht ten behoeve van de drijfnet visserij. Er werd een nettenrol met scheerborden op het achterdek geplaatst en in de machinekamer verzorgde een hydraulische powerunit voor aandrijving van de verschillende lieren.
Dit alles was slechts een dekmantel voor het daadwerkelijke doel van het schip, namelijk de smokkel van ± 3000 kg hasj.
Deze waar werd in slecht weer overgenomen van een coaster voor de Zeeuwse kust en na dagen van omzwervingen is de bemanning uiteindelijk aangehouden in de sluis van Kornwerderzand en is het schip opgebracht.

Daarna heeft het schip opgelegd gelegen in Harlingen en is na veroordeling van de eigenaar via een openbare inschrijving door de Domeinen in 1989 in bezit van A. Santema uit Harlingen gekomen.
In de daarop volgende jaren is het schip teruggebracht naar het casco en heeft een totale refit plaatsgevonden.

De huidige scheepsnaam is “Callista” (sterrenbeeld met de betekenis: Schoonste der schonen) terwijl het visserijnummer BIW3 nog steeds op de kop prijkt.

Het schip:

De EH112 is als rondspant gebouwd en de waterverplaatsing op dit moment is ongeveer 30 ton.
De lengte is 14.20 meter; breedte is 3.78 meter en de diepgang is 1.55 meter.

De huidplaten van de romp zijn gejoggeld en aan elkaar gelast.
De spanten (60 x 60 x 6mm) zijn aan de huidplaten geklonken terwijl de spant afstand 40 cm bedraagt.
Over de gehele lengte van het schip is een dooskiel geplaatst. De afmeting is bij benadering; 15 cm hoog en 14 cm breed.
Aan beide zijden is een kimkiel over de grootste lengte van het schip gelast.
De huiddikte is vanaf de dooskiel beginnend met 7 mm en daarna aflopend naar 5 mm.
De plaatdikte van dekken, stuurhut en roef is 5 mm.
Er zijn vier waterdichte compartimenten te weten: de kettingbak; het verblijf; de machinekamer en de achterpiek.
Er staan twee stalen masten op het schip die tot op de bodem van de boot zijn gefundeerd.
Als verstaging is 10 mm roestvast stalen draad gebruikt. De spanschroeven zijn gegalvaniseerd.
De twee gieken met een diameter van 1 ¾ inch (48 mm) zijn van roestvast staal.
Op de giek van de voormast is een handlier om een bijboot te kunnen hijsen.
Op de achtergiek is een z.g steunzeil geplaatst. De giek is met roestvast stalen draad afgehangen.

foto`s: Arjen Santema (11-14-15); Henk Klaassen (3); Henk Perdok (1-12-13-16-17-18-19); Roel van Slooten (5); Sikke Wielstra (2-4-6-7-8-10); Archief L.C. 1988 (9).
bronnen: Henk Klaassen/Henk Perdok – aanpassingen/toevoegingen welkom

HOME

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kotterfoto Spambot check *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan gaat u akkoord met deze instellingen.

Sluiten